Re: [ITPOLITIK] MS musik og infosoc.

On 20 Aug 2003, Niels Elgaard Larsen wrote:

> madsdyd> On 15 Aug 2003, Niels Elgaard Larsen wrote:
> madsdyd> Jeg har ikke kørt andet end Linux siden 1997. Jeg overvejer nu at få mig
> madsdyd> en Windows licens, fordi jeg gerne vil have at min 3'årige søn skal kunne
> madsdyd> spille børnespil (og jeg har bare ikke haft nogen succes med Wine).

> madsdyd> _Børne_ spil.
>
> Jeg er sikker på, at du også kan lave et børnespil.

Nej, det kan jeg faktisk ikke. Jeg kan sagtens lave et grimt fjollet spil
uden noget pædagoisk indhold, men det er ikke det jeg efterlyser.

> madsdyd> Kvaliteten af OSS børnespil er ikke i nærheden af dem du kan
> madsdyd> erhverve kommercielt, udbuddet er faktorer mindre.
>
> Det er da ikke nogen katastrofe. Der er også børn, der må leve med kun 4
> kanaler på fjernsynet. Der er også børn, der lever på landet, hvor udbuddet af
> kommerciel underholdning er meget lavere end her i København.
>
> Hvis alle vi andre ikke var blevet linuxbrugere før udbuddet af programmer var lige
> så stort som til andre styresystemer, ville det stå skidt til i dag.

Ja, men der er også folk der ikke bruger Linux, fordi den applikation de
gerne vil bruge ikke findes til Linux. Sådan er det altså.

> Desuden specielt hvis forældrene har et begrænset budget til spil, er Linux ikke så
> dårligt. Jeg kender børn der er meget glade for Tuxracer, XEvil, CircusLinux,
> KTron, Xbomb, pingus, xtux, tuxcart, frozenbubble osv. Jeg har lavet en
> spil-knoppix af samme grund.

Alle de spil er for væsentlig større børn end det jeg efterlyser. Det
tætteste jeg er kommet på er qcompris (eller noget i den stil).

> Der mangler måske nogle danske undervisningsspil (a la TuxType), men det
> kommer måske når der komme en generation af linuxbørn i skole.

Der mangler ting som magnus og myggen, strandfar, skifar, osv.

Det er "dybde" - det er vanskeligt at finde i OSS. Sådan er det bare.

Mads

Ignore cries of wasted bandwidth! This is pure drivel that will always be
posted by the anti-troll lobby. These jerks fail to understand that trolls
are the best way to drive people off the internet thus making available
multi-mbs for the rest of us to download our porn.

  - The Subtle Art of Trolling  (http://www.altairiv.demon.co.uk/troll/)