Re: [ITPOLITIK] MS musik og infosoc.

sslug@sslug wrote:

> On Wed, 20 Aug 2003, Gitte Wange wrote:

> Øj. Jeg kan ikke forstå at jeg skal forklare dig det her. (Du er trods alt
> formand.)
>
> Hvis spillet ikke er OSS, så har jeg _ingen_ sikkerhed for at det virker
> om et år. Jeg kan ikke bare downloade spillet og vide med mig selv at jeg
> kan rette det til hvis min platform ændrer sig, eller spile det gamle,
> hvis jeg ikke opgraderer. Jeg kan heller ikke rette fejl, eller tilføje
> features. Et par af hovedargumenterne for at bruge open source.

Nu tabte du mig.
Du startede med at "true" med at købe en windowslicens til din søn så han
kunne spille windows-only spil. Så har du da slet ingen sikkerhed for noget
som helst.

Enten må du gøre som RMS og udelukkende satse på fri software eller også må
du acceptere at ikke al din software er fri, med de ulemper, det måtte
medfører.

> Og flash
> er properitært og lukket. Jeg tror faktisk ikke at det plugin der
> afspiller flash under Linux er spor åbent.

http://freshmeat.net/projects/netscapeflashplugin/?topic_id=91
Er GPL. Jeg har dog ikke prøvet det.

> Jeg siger ikke du skal være enig med mig, men du burde forstå min
> indvending.

Indvending mod hvad?
Jeg tror at vi alle er enige om at det ville være bedre, hvis producenterne
af spil lavede dem, så de kunne køre på åbne systemer som Linux eller endnu
bedre som fri software.

Men det er der åbenbart bare ikke så mange der gør. Fri software handler
ikke om at tvinge andre til at kode for os.

> Du kan tro hvad du vil. Jeg kan se at du er i fuld gang med at argumentere
> for at man bare må finde sig i vilkårene, også på software fronten. Det
> finder jeg går direkte imod den ideologi jeg troede sslug stod for.

Så hvad vil du have, at vi skulle gøre ved det?
Udover at sige at vi ikke vil acceptere det.

Vi kunne fx lave noget mere fri software.

SSLUG har ikke nogen tradition for at presse leveradører til at lave
software til Linux. Til gengæld er der kommet rigtig meget leverandørejet
software til Linux efterhånden som Linux er blevet udbredt på de respektive
områder.

Men du har ret i at leverandørejet software kan have stor betydning for
udbredelsen af Linux og udbredelsen af Linux har stor betydning for mængden
af leverandørejet software til Linux. Det er et hønen og ægget problem.

Jeg tror fx, at vi skal være Netscape taknemmelige for at de meget tidligt
frigav binære, lukkede versioner til Linux.

Jeg prøvede den lige. Virker i konqueror.

> Jep, den virker uden javascript og alt det der snavs. Lækker fullscreen og
> det hele. Desværre må jeg ikke distribuere billeder og lyd....

Men du har sikkert et script, der lave en lokal kopi.

--
Niels