Re: [ITPOLITIK] MS musik og infosoc.

On Wed, 20 Aug 2003, Niels Elgaard Larsen wrote:

> Nu tabte du mig.
> Du startede med at "true" med at købe en windowslicens til din søn så han
> kunne spille windows-only spil. Så har du da slet ingen sikkerhed for noget
> som helst.

Diskussionen gik på om DRM ville påvirke brugen af Linux eller ej. Jeg
forsøgte at give et eksempel på hvordan en rimelig "Linux kun, RMS er gud"
agtig fyr som undertegnede kom i et problem fordi jeg ikke kunne få
børnesoftware. Dernæst blev det, som jeg opfattede det, en diskussion om
hvor "nemt" det er at lave børnespil som OSS. Gitte gav et eksempel, som
jeg ikke mente opfyldte kriterierne for OSS.

Det er korrekt at der ikke er sammenhæng hele vejen, således at
argumentationen kan forstås som en argumentation for mit oprindelige
diskussion, men jeg mener at vi ændrede "emne" undervejs. (Subject er også
helt i skoven... :-)

> Enten må du gøre som RMS og udelukkende satse på fri software eller også må
> du acceptere at ikke al din software er fri, med de ulemper, det måtte
> medfører.

Præcist; Jeg gav et eksempel på hvordan jeg kunne komme i den sidste
situation, i det håb at parallelen til DRM regulering var til at forstå.

> http://freshmeat.net/projects/netscapeflashplugin/?topic_id=91
> Er GPL. Jeg har dog ikke prøvet det.

<indsæt diskussion om standard kontra reverse engineering her>

> Indvending mod hvad?

Det konkrete eksempel (byggebobmand.com)

> Jeg tror at vi alle er enige om at det ville være bedre, hvis producenterne
> af spil lavede dem, så de kunne køre på åbne systemer som Linux eller endnu
> bedre som fri software.
>
> Men det er der åbenbart bare ikke så mange der gør. Fri software handler
> ikke om at tvinge andre til at kode for os.

Nej, absolut ikke. Men diskussion med Gitte var, som jeg opfattede det, om
OSS børnespil eller ej. byggebobmand.com er ikke OSS.

> Så hvad vil du have, at vi skulle gøre ved det?

Du gør hvad du føler du bør gøre.

> Udover at sige at vi ikke vil acceptere det.

Gitte giver mig en anvisning på den modsatte vej. Det overrasker mig.

> Vi kunne fx lave noget mere fri software.

Ja, du ved godt at jeg er involveret i en masse af det pis, ikke? Der er
grænser for hvor mange timer jeg har til rådighed...

> [...]
> software til Linux. Til gengæld er der kommet rigtig meget leverandørejet
> software til Linux efterhånden som Linux er blevet udbredt på de respektive
> områder.
>
> Men du har ret i at leverandørejet software kan have stor betydning for
> udbredelsen af Linux og udbredelsen af Linux har stor betydning for mængden
> af leverandørejet software til Linux. Det er et hønen og ægget problem.
>
> Jeg tror fx, at vi skal være Netscape taknemmelige for at de meget tidligt
> frigav binære, lukkede versioner til Linux.

Du har ret - det var ikke den diskussion jeg førte overhovedet.

> Men du har sikkert et script, der lave en lokal kopi.

Det er korrekt. Dejlig perl, og det kan jeg sagtens distribuere...

Mads

Men of vast integrity are seldom popular.  They are often crucified

                               - Dave Mallery