Re: [ITPOLITIK] MS musik og infosoc.

On Wed, 20 Aug 2003 17:19:43 +0200 (CEST), sslug@sslug wrote:

> [...]
>formand.)
>
>Hvis spillet ikke er OSS, så har jeg _ingen_ sikkerhed for at det virker
>om et år. Jeg kan ikke bare downloade spillet og vide med mig selv at jeg
>kan rette det til hvis min platform ændrer sig, eller spile det gamle,
>hvis jeg ikke opgraderer. Jeg kan heller ikke rette fejl, eller tilføje
>features. Et par af hovedargumenterne for at bruge open source. Og flash
>er properitært og lukket. Jeg tror faktisk ikke at det plugin der
>afspiller flash under Linux er spor åbent.
>
>Jeg siger ikke du skal være enig med mig, men du burde forstå min

Vi har misforstået hinanden.
Du snakkede om at købe en Win licens så sønnike kunne spille - jeg
påpegede bare at der findes spil (online som offline) der sagtens kan
spilles selvom man ikke har windows. Dette gjorde jeg uden at skele
til om det var OSS eller ej.

Niels Elgaard kom tidligere med nogle forslag til gode spil - jeg kan
desværre ikke supplere den liste yderligere.

Så du behøver ikke forklare mig hvorfor OSS er at foretrække - det ved
jeg godt :-))

>En test kunne f.eks. være om man kan bruge det site hvis man kører Linux
>på en mac?

Jeg har desværre ingen mac til rådighed - måske man kunne lokke Janus
?

>Det er f.eks. et problem hvis jeg sidder med min laptop i mit sommerhus og
>det regner. Jeg er bevidst ikke online der - dels fordi jeg hader analoge
>modems, dels fordi jeg har fri. Min søn synes det er rimeligt underligt at
>byggebobmand kun virker når jeg er online.

Okay - kan godt se problemet der.
Men når I er i sommerhus så skal han vel heller ikke sidde og spille
computer? ;-)) (Nej det var ikke et seriøst argument men et forsøg på
lidt morskab)

>Du kan tro hvad du vil. Jeg kan se at du er i fuld gang med at argumentere
>for at man bare må finde sig i vilkårene, også på software fronten. Det
>finder jeg går direkte imod den ideologi jeg troede sslug stod for.

Huh ???
Undskyld du får en hel del mere ud af de ting jeg skriver end jeg selv
gør !
Vil du definere vilkårerne?

Hvis mit yndlingsspil nu kun kom i en online udgave har jeg 3 valg:
1) Lade være med at spille det mere (kedelig ting)
2) Spille det online
3) Lave en offline udgave (hvis jeg har mulighed for dette)

Nu er der jo ikke noget der siger at man _skal_ udgive sin software
som OS - så i nogle tilfælde vil jeg kun kunne bruge mulighed 1 og 2.
Og sådan mener jeg også det skal være - vi kan altså ikke tvinge alle
til at vise os deres kode selvom vi mener det er det bedste !

Og nej - jeg mener ikke at vi bare skal spille med på alle de ting der
bliver trukket ned over hovedet.
Men med mindre man selv gør noget (i det her tilfælde: Laver OSS spil)
så kan man ikke regne med at der er andre der gør det.
Sådan er livet.

>Jep, den virker uden javascript og alt det der snavs. Lækker fullscreen og
>det hele. Desværre må jeg ikke distribuere billeder og lyd....

Okay - men man kan vel godt få fat i din udgave uden billeder og lyd ?

/Gitte