Re: [ITPOLITIK] Can we sue Microsoft for spam-worms?

Peter Makholm <sslug@sslug> wrote:

[KLIP]
> Selvfølgelig finder den ikke anvendelse. Langt de fleste af den slags
> angreb foregår dagevis efter at MS har frigivet et sikkerhedspatch og
> dermed er MS ikke bare uagtsomme, de har rent faktisk søgt at hindre
> problemet, for der er vel ingen af os der ved vores fulde fem mener at
> det er en god ide hvis MS begynder at påtvinge opgraderinger?

Nejda! Vi kører jo Linux!

> Og iøvrigt er inkompetance heller ikke retsstridigt. Så både MS og
> systemadministratorene går fri.

Den holder vist ikke? Læger eller bilister der slår folk ihjel eller
forvolder skade på anden måde, går ikke fri, blot fordi de er elendige læger
eller bilister.
Men det skyldes naturligvis at de er ansvarlige under lovgivningen.

Mht. software er det jo ret populært med ansvarsfraskivelses-klausuler (Se
nedenfor).
Den slags kan man normalt ikke gøre ved almindelige produkter. En radio
skal - hvis den sælges under betegnelsen radio - kunne modtage radio i et
rimeligt omfang, uanset at producenten siger at den ikke nødvendigvis kan.
Så vidt jeg ved er disse EULA's ikke blevet prøvet ved en domstol i Danmark,
men det kunne bestemt være interessant. Selvom man nok bare ville blive
skuffet som så mange gange før.

Mvh. Lars

 * * * * * *

Fra Win98 EULA (bemærk de indlejrede parenteser og at det er een lang
sætning):

To the maximum extent permitted by applicable law, in no event shall
Microsoft or its suppliers be liable for any special, incidental, indirect,
or consequential damages whatsoever (including, but not limited to, damages
for: Loss of profits, loss of confidential or other information, business
interruption, personal injury, loss of privacy, failure to meet any duty
(including of good faith or of reasonable care), negligence, and any other
pecuniary or other loss whatsoever) arising out of or in any way related to
the use of or inability to use the OS components or the support services, or
the provision of or failure to provide support services, or otherwise under
or in connection with any provision of this supplemental EULA, even if
Microsoft or any supplier has been advised of the possibility of such
damages.