Re: [ITPOLITIK] OpenSource pilotprojeketer.

donald_j_axel wrote:

> Kom igen, der står bare at Regeringen vil købe computere til
> folkeskolen.
Ja

> Ser du for dig, at vi skriver en masse om at nu skal der købes
> Linux til skolerne? GNU-skole viser meget godt hvad der kan gøres,
> men det vil være politisk dumt at sige, at skolerne ikke skal bruge
> windows, når det stadig er det, de kommer ud til bagefter.

Ja, men det er da ikke sikkert, at de skal bruge windows når de kommer ud om
i gennemsnit 5 år.

Og selvom det så er windows, vil det sikkert være helt anderledes.

Og det er vel ikke skolens opgave at lære eleverne at bruge produkter fra
bestemte firmaer.

Instrumenterne i fysiklokalet i min skole var ikke de samme som jeg brugte,
da jeg senere læste fysik.

Værktøjerne i sløjdlokalet er ikke dem jeg brugte, da jeg satte min
lejlighed i stand.

Da jeg gik i grundskole havde vi ikke computere, men i Gymnasiet var der
undervisning i Comal og Pascal på CP/M. Det var der ikke mange, der kom til
at bruge efter skolen.

Redskaberne i skolekøkkenet lignede heller dem jeg har i mit køkken nu.

Men hvis man tillægger det betydning, at eleverne kan bruge de samme
programmer når de kommer ud, skal man da bruge Open Source.
Hvis en elev fx. har lært at lave billedbehandling i GIMP eller regneark i
OO, kan han/hun gratis fortsætte med de samme programmer efter skolen
næsten uanset styresystem.

Og mange politikere og skolefolk er allerede fortalere for, at eleverne ikke
skal undervises i bestemte programmer; men at IT skal integreres i de andre
fag. Og så er det jo mindre vigtigt, hvad eleverne eventuelt måtte komme ud
til bagefter.

--
Niels