Re: [ITPOLITIK] Can we sue Microsoft for spam-worms?

On Sat, Aug 23, 2003 at 12:57:18PM +0200, Daniel Udsen wrote:
> Derudover skal der formenteligt værre sket alhvorlige person skader før
> man begynder at overveje om man er ulovligt indkompetent, og det er det
> dejlige ved alle MS produkter de kan ikke forvolde personskader da de
> ikke styrer systemer der hvis de fejler slår folk ijel!

Jeg mindes at have læst en artikel på et tidspunkt om at svenske
kampvogne (tanks) nu skulle til at køre windows på deres kontrol
systemer. De kan naturligvis have skiftet mening siden hen, men hvis
ikke må det da kvalificerer som et system som hvis det fejler kan slå
folk ihjel..

Udover det kan de programmører og ingeniører som måtte blive anset for
inkompetente vel godt straffes i den forstand at deres firma kan fyre
dem for ikke at kunne gøre deres job ordentligt.

Til sidst mener jeg så dog ikke at det er iorden at sagsøge software
firmaer for at lave dårlig software medmindre der er tale om
kontraktsoftware som skal opfylde visse krav men ikke gør det. Så kan de
sagsøges for kontraktbrud. Hvis man tillader forbrugerne at sagsøge
Microsoft har man jo potentielt åbnet op for at f.eks. enkeltstående
FOSS programmører kan blive sagsøgt - både MS EULA og GPL fraskriver sig
ansvaret. Hvis MS EULA viser sig at være ugyldig og dermed at MS faktisk
HAR ansvaret, så er der lige pludselig en del GPL programmører der skal
passe på hvad de foretager sig.

(Jeg er klar over at det i Australien ikke er muligt at fraskrive sig
ansvaret på den måde, og jeg kunne heller ikke tænke mig at være et
australsk FOSS programmør under de omstændigheder)

--
Anders
PGPKey: http://pgp.mit.edu:11371/pks/lookup?op=get&search=0x8BFECB41