Re: [ITPOLITIK] Leverandøransvar (Was: Re: Can we sue Microsoft for spam-worms?)

Erik Lange skrev:

On Sun, 24 Aug 2003 19:04:16 +0200, Peter Makholm <sslug@sslug>
wrote:

Anders Bruun Olsen <sslug@sslug> writes:

(Jeg er klar over at det i Australien ikke er muligt at fraskrive sig
ansvaret på den måde, og jeg kunne heller ikke tænke mig at være et
australsk FOSS programmør under de omstændigheder)

Tag og læs den danske produktansvarslov og se om du har lyst til at udvikle open source-programmer i Danmark som erhverv. Der gælder nemlig samme slags regler om at du ikke kan fraskrive dig ansvr ud over en vis grænse.

Men hvad er et produkt ?

Det er meget enkelt: den vare, du leverer.

hvis man udgiver et gratis open source program via ens hjemmeside, så kan folk der downloader det og selv installerer det, vel ikke komme og sagsøge en, hvis programmet fejler ?

Man har jo ikke leveret et "produkt" til en kunde... eller har man ?

Nej!

Hvad nu hvis der ringer en potentiel kunde, og spørger om man vil installere et programfor vedkommende på hans maskine(er). Er man så ansvarlig for alle de programmer man installerer ? Er man ansvarlig for de af ens egne programmer, som kunden evt. har hentet og be'r en installere ?

Nej. Nej.

Det jeg mener er, at hvis nogen f.eks. beør mit firma om at installere en apache server på en af deres maskiner, er mit firma så ansvarlig for programfejl i Apache ?

Hvis du tager betaling for at installere f.eks. Apache, og installationen ikke er korrekt, så er du ansvarlig. Du har naturligvis ikke noget ansvar for Apache, hvis kunden selv leverer softwaren, men hvis du henter/leverer og modificerer, kan du blive ansvarlig.

Nøjagtig som en bilreparatør der ikke anvender de korrekte reservedele og/eller væsker. Eksempelvis forkert olie!

Hilsen, Erik L.

sslug-itpolitik er, som SSLUGs øvrige emaillister, et frit debatforum hvor hvert enkelt medlem er ansvarlig for sine egne indlæg. Indlæg #14115

Med venlig hilsen

Steen