Re: [ITPOLITIK] kæmpebøde til MS for patent krænkelse

Erik Lange skrev:
On Thu, 28 Aug 2003 17:17:09 +0200, Steen Jensen <sslug@sslug>
wrote:

Jørgen Ramskov skrev:

Steen Jensen wrote:

Det kunne måske være fornuftigere at påpege, at det vil medføre store ændringer, idet der ikke længere er mulighed for at anvende IE som en defactostandard-browser. Pludselig vil MS formentlig have to slags browsere.

Tjae...ud fra det dokument, så tror jeg faktisk det patent rammer alle browsere.

Tja, og hvad så. Mit synspunkt er jo netop, at nu kan vi påpege, at der sker ændring i forhold til den gældende defacto-standard, så når de nu alligevel skal ændre deres hjmmeside, så koster det IKKE noget at sørge for, at den overholder standarden.

Men hvad hvis _standarden_ er patenteret ?

Synspunktet gælder altså stadigvæk. De skal altså ændre, når MS ændrer. Og hvis de ikke ønsker at betale licens for patenteret software, skal de også ændre. Nu skal virksomhederne så bare finde ikke-patenteret software, og det kan garanteret give stor interesse for de løsninger, der kan komme fra Open Source!

<snip>

Hvis jeg husker korrekt, så har Amazon også lige fået hvad der svarer til deres "one-click" patenter i USA, godkendt i EPO, så det nu også er gældende her. Amazon har jo vundet en retsag på det patent, så jeg ser det da ikke som usandsynligt at de ikke også kunne finde på at sagsøge firmaer i EU nu...

Såvidt jeg erindrer, blev det netop fastslået, at Amazon IKKE har patent her i Danmark! Så det er ret meget usandsynligt, at de vil bruge penge på at sagsøge et eneste firma i Danmark og størstedelen af (EU) med mindre de har patent i det pågældende EU-land.

I'm really sad to say - but you're so wrong :-(

Nu befinder jeg mig i Danmark, så det letter ofte forståelsen, at vi ikke skal diskutere på et fremmed sprog. I en retssag skal alle oplysninger fremlægges på dansk i en dansk retssal.

Din henvisning til en interesseorganisations engelsksprogede informationssite giver jeg altså ikke så meget for. Der står blandt andet, at der skal stemmes 1. september, hvad der altså ikke skal.

Her i SSLUG blev der spurgt til, hvilket patentnummer og hvilke lande Amazon havde betalt patent for. Svaret lød, at der ikke var søgt patent i Danmark. Når jeg læser fra den kilde, du refererer til, står der noget om, at hvis man søger patent hos EPO, skulle det gælde for samtlige lande tilsluttet EPO. At EPO skulle have tiltaget sig retten til at bestemme, hvilke regler de danske domstole skal følge i patentsager.
Korriger mig venligst, hvis jeg har uret i min tolkning af det læste.
Det er jo ret så væsentligt, når man diskuterer, at begge parter har forstået tingene og taler om det samme.
Med hensyn til EPO bestemmer de naturligvis ikke i danske retssale og kan ikke ændre noget, der ikke er tiltrådt i Folketinget.

http://swpat.ffii.org/#swnamaz030818

Hilsen,
Erik L

sslug-itpolitik er, som SSLUGs øvrige emaillister, et frit debatforum hvor hvert enkelt medlem er ansvarlig for sine egne indlæg. Indlæg #14165

Med venlig hilsen

Steen