Re: [ITPOLITIK] kæmpebøde til MS for patent krænkelse

On Fri, 29 Aug 2003 10:07:14 +0200, Steen Jensen <sslug@sslug>
wrote:

>Synspunktet gælder altså stadigvæk. De skal altså ændre, når MS ændrer.
>Og hvis de ikke ønsker at betale licens for patenteret software, skal de
>også ændre. Nu skal virksomhederne så bare finde ikke-patenteret
>software, og det kan garanteret give stor interesse for de løsninger,
>der kan komme fra Open Source!

Om et program er Open Source er vel ret ligegyldigt, hvis man skal
betale for patenter på de formater programmet behandler informationer
i... resultatet bliver uanset hvad, at du skal betale licens for at
behandle DINE informationer i et givent program, hvis du ønsker at
kunne udveksle dine informationer med omverdenen.

Du kan naturligvis antage en "Makholmsk" holdning, og sige at "så
laver du også bare dit eget frie format, og så længe dine nærmeste
venner kan overtales til at bruge dit frie format, så er I ligeglade
med resten af verdenen, som I ikke kan kommunikere med". Den sande
Makholmvianer vil nok sige, at det er resten af verdenen der ikke vil
kommunikere med jer, og derfor er det dem der er dumme og ikke forstår
noget...

Jeg mener ikke denne holdning er holdbar på sigt.

> [...]
>i Danmark. Når jeg læser fra den kilde, du refererer til, står der noget
>om, at hvis man søger patent hos EPO, skulle det gælde for samtlige
>lande tilsluttet EPO. At EPO skulle have tiltaget sig retten til at
>bestemme, hvilke regler de danske domstole skal følge i patentsager.
>Korriger mig venligst, hvis jeg har uret i min tolkning af det læste.
>Det er jo ret så væsentligt, når man diskuterer, at begge parter har
>forstået tingene og taler om det samme.
>Med hensyn til EPO bestemmer de naturligvis ikke i danske retssale og
>kan ikke ændre noget, der ikke er tiltrådt i Folketinget

Hvor længe endnu ?

Vedtages swpat-direktivet i EU, så er pointen med det netop, at det
bliver EPO og ikke de nationale domstole der afgør et patents
gyldighed. Men det er måske gået hen over hovedet på dig, at der er et
patentdirektiv på vej ?

Jeg håber også direktivet forkastes, men vedtages det, så vil Amazon's
"super-one-click" patent gælde i dk - det kan blive praksis allerede
fra næste uge...

Nu er der godt nok snak om udsættelse af afstemningen, men det gør
ikke sagen mindre alvorlig, eller faren mindre overhængende - og at
undervurdere betydningen og tro man i fremtiden kan forlede sig på at
ting skal vedtages i folketinget for at være gyldige i dk, det er -
IMHO - direkte naivt og uansvarligt...

Hilsen,
Erik L.