Re: [ITPOLITIK] kæmpebøde til MS for patent krænkelse

On Fri, 29 Aug 2003 11:57:45 +0200, Steen Jensen <sslug@sslug>
wrote:

>Eller også kan man være en Lange-skriver, der fastholder, at det vil
>være umuligt for resten af verden at skabe noget, der ikke er patent på.
>Den holdning synes jeg er så negativ.

Øhm - jeg forstår ikke om din kritik går på mig eller patent-systemet
eller min opfattelse af patentsystemet.

Såfremt patenter tillades i EU (og danmark) mener du så at dette ikke
er noget problem, for du kan bare skrive software der ikke benytter
sig af de patenterede metoder ?

Eller mener du at det foreslåede direktiv ikke vil tillade patenter på
software og software-implementerede metoder ?

Eller er du bare træt af at høre om problemerne og angriber derfor
manden istedet for at gå efter bolden ?

Jeg er da ked af at virke negativ - men kan du fortælle mig det
positive i, at der udstedes patenter på software og metoder, som vi
ser det i USA idag ?

Kan du fortælle på hvilken måde, det foreslåede direktiv adskiller sig
fra den praksis vi kender fra USA idag ? Direktivet foreslår jo, at
praksis i hele EU harmoniseres i forhold til EPO's nuværende praksis,
hvilket vil sige, at man tillader breddere patenter end i USA, jvnf.
Amazon's gift-shop-patent som jeg henviste til tidligere (som EPO
altså HAR godkendt, hvorfor det VIL være gældende i dk, hvis
direktivet vedtages - uanset hvad vores grundlov så måtte sige,
medmindre du mener direktivet er strid med grundloven, hvad jeg ikke
har hørt nogen sige).

Jeg ville da meget gerne være positiv - men jeg har svært ved at se
hvad det er jeg skal juble over... ja, jeg kan sikkert lave et program
der ikke kan snakke sammen med resten af verdenen, og hvis mit ptogram
kun fungerer på kommandolinie-niveau og ikke har nogle funktioner der
gør det til at bruge for almindelige mennesker, så kan jeg muligvis
undgå at krænke et patent i fremtiden - hurra !?

Hilsen,
Erik L.