Re: [ITPOLITIK] PM om München, OSS og SWPAT ?

On 02 Aug 2004 12:49:05 +0200, Jacob Sparre Andersen <sslug@sslug>
wrote:

>[...]
>
>Rigtig flot tekst.  Godt gået.

Takker :-)

>Da du rimeligt tydeligt skriver fra de små og mellemstore
>softwareproducenters synspunkt, vil jeg foreslå at du prøver at få det
>ud som kronik i en af de helt store aviser - eventuelt sammen med
>DKUUG og andre der har en rimeligt direkte interesse i de små og
>mellemstore softwareproducenters ve og vel.

God ide.

> (Foreningen for Open
>Source Leverandører i Danmark er vel selskreven i den sammenhæng.)

Nja... OSL har ikke nogen holdning til swpat, da der både findes
medlemmer som går ind for swpat, såvel som medlemmer der er imod ( IBM
er f.eks. blandt medlemmerne i OSL ;-) ). Man skal derfor ikke
forvente nogen støtte til kritiske udtalelser omkring swpat fra den
kant...

Men jeg har lige sendt nedenstående til OSL's mailingliste, som jeg
ser frem til at få svar på - måske er der nogen her på listen der kan
svare ?

-oOo-

Subject: Group: Linux potentially infringes 283 patents

"Linux potentially infringes 283 patents, including 27 held by
Microsoft but none that have been validated by court judgments,
according to a group that sells insurance to protect those using or
selling Linux against intellectual-property litigation."

Ref:
http://news.com.com/Group%3A+Linux+potentially+infringes+283+patents/2100-7344_3-5291403.html?tag=nefd.top

I forrige uge havde Børsen et par artikler om swpat. Bl.a. ITEK
opfordrede købere af IT til, at få skrevet en ansvarsfraskrivelse for
patentkrænkelser ind i købsaftaler. Dvs. at kunder opfordres til at
leverandøren holder kunden skadefri for evt. anklager om
patentkrænkelse.

Nu er den første forsikring til Open Source leverandører så dukket op,
og som det fremgår af ovenstående koster det $150.000,- at forsikre
sig imod omkostninger i forbindelse med anklager om patentkrænkelse op
til $5M.

Er dette et emne OSL interesserer sig for ?

Som jeg ser det er der mindst to arbejdsgrupper i OSL som dette er
relevant for, nemlig dels den juridiske gruppe, og dels gruppen der
beskæftiger sig med aftaler med det offentlige.

Erhvervsministeren har i svar til folketingets EU-udvalg vedr. evt.
fremtidige omkostninger til patenter ved offentlig brug af IT sagt:
"Når staten køber IT-ydelser, er det leverandøren, som har ansvaret
for at sikre, at de rettigheder, der måtte være indeholdt i den
teknologi som anvendes, må udnyttes. Dette fremgår også af det udkast
til »standardkontrakt for kortvarigt it-projekt ­ leverance af
it-system baseret på standardprodukter«, som er udarbejdet af en
arbejdsgruppe under Statens IT-råd. Af udkastet fremgår det således,
at »Leverandøren indestår for, at det leverede ikke krænker andres
rettigheder, herunder patenter eller ophavsrettigheder. Indeståelsen
forudsætter, at kunden straks giver leverandøren skriftlig meddelelse,
når kunden bliver opmærksom på eventuelle rettighedskrænkelser, og at
kunden bistår leverandøren under sagen i fornødent omfang«."

Ref: http://www.ft.dk/Samling/20031/spor_sv/S1212.htm

Når Linux alene krænker 283 patenter, så er det vel nødvendigt at
sikre sig imod disse, hvis man ønsker at levere til staten - ellers er
man vel på forhånd diskvalificeret som leverandør, så vidt jeg læser
ovenstående... eller tager jeg fejl her ?

Er der nogen i OSL-netværket der ved noget om hvordan man som
leverandør herhjemme kan forsikre sig imod, at de produkter man
leverer krænker andres patenter ? (Af Børsen's artikler fremgik det,
at det ikke er noget som noget dansk forsikringsselskab tilbyder endnu
- men er der andre måder at forsikre sig på  (evt. udtage egne
patenter, så man har noget at bytte med) ? )

Er der nogen der har erfaringer på området, som de kunne tænke sig at
dele med netværket ?

-oOo-

Med venlig hilsen,
Erik Lange