Re: [ITPOLITIK] München lägger LiMux på is

On Thu, 05 Aug 2004 10:48:41 +0200, Peter Maersk-Moller wrote:

> Man kan jo godt lave en lov, der gør det lovligt at patentere software,
> men det gør ikke per automatik allerede udstedte softwarepatenter gyldige
> endsige lovlige. Ethvert patents gyldighed skal vurderes ud fra den lov,
> der gjaldt, da patentet blev udstedt, med mindre man laver en ny lov der
> giver andre rettigheder til et allerede udstedt patent. Det sidste vil jo
> så være en balancegang mellem administration af tildelte rettigheder og
> lovgivning med tilbagevirkende kraft (er det lovligt ?).

På stående fod kan jeg da nævne en gang, hvor en person er blevet dømt
i henhold til en lov med tilbagevirkende kraft: Da Glistrup fik sin dom i
sin skattesag, blev nogen af de forhold, han blev kendt skyldig i, og den
deraf fastsatte strafudmåling, baseret på en lov, der var vedtaget efter
de faktiske forhold, havde fundet sted. Så der kan findes tilfælde, hvor
dette er sket. (nogen af forholdene blev efterfølgende ophøjet fra
skatteret til strafferet). Der findes altså fortilfælde, hvor love er
taget i brug med tilbagevirkende kraft. Hvis man dykker dybere ned i
sagskomplekset, fremgår det, at vedtagelse af love med tilbagevirkende
kraft oftest forekommer, når der skal dømmes ud fra politiske motiver.
Om softwarepatenter kan kategoriseres som en politisk sag, skal jeg ikke
gøre mig klog på, men jeg har dog mine formodninger om, at det hurtigt
kunne blive det.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Get my public GnuPG keys:
mir <at> datanom <dot> net
http://search.keyserver.net:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE501F51C
mir <at> miras <dot> org
http://search.keyserver.net:11371/pks/lookup?op=get&search=0xE3E80917
You have a deep interest in all that is artistic.