Re: [ITPOLITIK] Udlån af min videobåndoptager

On Thu, 05 Aug 2004 10:57:14 +0200, Peter Maersk-Moller
<sslug@sslug> wrote:

>Hej
>
>Som i kan se på Reuters/Yahoo under "TiVo Wins Nod for Users to Share Digital Shows"
>http://story.news.yahoo.com/news?tmpl=story&cid=581&e=2&u=/nm/20040804/tc_nm/media_tivo_fcc_dc
>er der kommet en overraskende beslutning fra FCC
>
>Hvad gælder der egentlig af regler herhjemme ?
>
>a) Må jeg låne min videoptager ud til min nabo ?
>b) Må jeg låne min videoptager ud til min nabo, hvis den bliver stående
>    i mit hjem ?
>c) Må jeg optage TV på min videooptager og afspille det igen.
> [...]

Jeg vil mene at retstilstanden for brug af videooptagere idag baserer
sig på "BEtamax-dommen" fra starten af firserne, hvor Filmbranchen
forsøgte at få kendt Sony's hjemmevideomaskiner ulovlige, men tabte.

Jeg har aldrig læst selve dommen - desværre, den er jo nærmest
legandarisk - men læste fornylig, at der nu er en senator i USA, der
har fremsat, eller vil fremsætte, forslag om, at den ikke længere bør
danne præcedens for ny teknologi, netop med udgangspunkt i et ønske
fra industrien om via lovgivning at begrænse mulighederne for lovligt
at benytte TiVo og lignende teknologier.

Med venlig hilsen,
Erik Lange