Re: [ITPOLITIK] Udlån af min videobåndoptager

On Thu, 05 Aug 2004 10:57:14 +0200, Peter Maersk-Moller
<sslug@sslug> wrote:

Jeg vover at komme med et bud ...:

>Hvad gælder der egentlig af regler herhjemme ?
>
>a) Må jeg låne min videoptager ud til min nabo ?

Ja.

>b) Må jeg låne min videoptager ud til min nabo, hvis den bliver stående
>    i mit hjem ?

Så er den ikke udlant. Din nabo bruger derimod "fremmed medhjælp" til
optagelse af programmer (hvis altså han tager optagelserne med hjem
bagefter)

>c) Må jeg optage TV på min videooptager og afspille det igen.

Ja. §12 - kopi til privat brug.

Dog kan denne undtagelse til eneretten sættes ud af kraft, hvis der er
benyttet tekniske foranstaltninger til at forhindre optagelse af
udsendelserne. Du må ikke omgå en teknisk foranstaltning mhb. på at
fremstille en kopi.

>d) Må jeg afspille det optagede, hvis jeg har besøg af min nabo.

Ja - der er ikke tale om offentlig fremførsel. Tommelfingereglen for
offentlig fremførsel skelner mellem at der opkræves entre og/eller der
er flere end 40 tilskuere. Du må altså ikke vise dine optagelser til
vej-festen, hvis der er mere end 40 gæster...

>e) Må jeg lade min videooptagelse blive siddende i min videooptager
>    når jeg låner min videooptager ud til min nabo ?

Det tror jeg godt du kan få problemer med - i ophavsretslig forstand
vil jeg mene der er tale om distribution af dine private optagelser.

>e) Må jeg lade min videooptagelse blive siddende i min videooptager
>    når jeg låner min videooptager ud til min nabo selv om min
>    videooptager bliver stående i mit hjem ?

Igen - fremmed medhjælp. Det er ikke tilladt, svjv.

>f) Må min nabo se mine videooptagelser med min lånte videooptager ?

Du må dele dine optagelser indenfor din husstand... så det tror jeg
faktisk ikke du må. Jeg tror der vil være tale om distribution i
ophavsretslig forstand.

>Hvor får man svar på sådan noget ?

Ophavsretsloven -> Kulturministeriet... eller APG ;-)

Kulturministeriet oprettede sidste år www.infokiosk.dk - der er vist
mulighed for at stille spørgsmål direkte fra denne side...

Med venlig hilsen,
Erik Lange