Re: [ITPOLITIK] Svar fra Statsministeren på en henvendelse vedr. Patenter

Det virker som om både Anders Fogh og Bendt Bendtsen er helt ude af trit
med realiteterne omkring "kompromisforslaget": Jeg tror ikke de
nødvendigvis blot vil afvise os, men de er ikke informeret rigtigt om
sagens tilstand. Meget tyder på at det har fået tudet ørerene fulde om
at "kompromisforslaget" har inkorporeret 24 vigtige ændringer fra
parlamentet, hvor realiteten er at det afgørende ændinger er pure
afvist, og endda de formildende omstændigheder der var i Arlene
McCarthys første udkast er fjernet også.

Hvordan trænger vi igennem til dem om dette?

Hilsen
keld

On Tue, Aug 03, 2004 at 02:42:49PM +0200, Hans-Christian Stadler wrote:
> [...]
>
> Tak for din henvendelse af 14. maj 2004 vedrørende patentering af
> computer-implementerede opfindelser.
>
> Ministerrådet behandlede på rådsmødet (Konkurrenceevne) den 17.- 18. maj
> 2004 direktivforslaget om computer-implementerede opfindelser.
> Grundlaget for drøftelserne var et kompromisforslag udarbejdet af det
> irske formandskab. Kompromisforslaget var et resultat af drøftelser
> blandt medlemslandene og forslag til ændringer udarbejdet af
> Europa-Parlamentet. Ministerrådet vedtog kompromisforslaget, som
> indeholder ca. 24 af Europa-Parlamentets ændringsforslag.

Er det derfor de kalder det et kompromisforslag?
Hvilke 24 ændringsforslag er det som er med?
Er det bar noget kosmetisk?

Er statsministeren slet ikke klar over at mange medlemmer i parlamentet
er stiktossede over ministerrådets behandling, og at mange MEP'er var på gaden
for at demonstrere mod ministerrådets behandling?

> Et af formålene med direktivet har netop været at sikre, at vi i Europa
> ikke nærmer os ???amerikanske tilstande???, men får sat de nødvendige
> grænser for, hvornår en computer-implementeret opfindelse kan patenteres.

uuh, newsspeak..

> Danmark støttede kompromisforslaget, da det er regeringens opfattelse,
> at forslaget indeholder en række forbedringer i forhold til i dag.
> Reglerne på området er med direktivet blevet klarere samtidig med, at
> der er sket en kodificering af gældende praksis. Med direktivet vil
> betingelserne for patentering af computerimplementerede opfindelser
> således klart fremgå af lovgivningen, hvilket regeringen ser som et
> positivt skridt i retning af en mere gennemskuelig retstilstand for både
> forbrugere og virksomheder.

kodificering af gældende praksis = legalisering af gældende ulovlige
praksis.