Re: [ITPOLITIK] Ministersvar ang. streaming-problematik

On Tue, 24 Aug 2004, Troels Arvin wrote:

> I forb. med førstnævnte svar (til Thomas Adelskov) citeres DR for at
> skrive, at folk jo blot kan benytte Mplayer. Dette er direkte forkert,
> efter at DR skiftede til MWV 3 codec, hvor man tvinges til at installere
> closed source DLL'er fra en Windows-installation og dermed skal have en
> Windows-licens - hvis det da overhovedet er lovligt at overføre filer fra
> en Windows-installation til Linux. (Mplayer's DLL'er må stamme fra
> Windows-installationer, og det er blot et spørgsmål om tid, før
> tvivl om lovligheden heraf tvinger Mplayer-folkene til at fjerne
> [...]

Så vidt jeg kan se, så bruger min mplayer wmv9dmod.dll. På:
http://www.hoovers.com/free/co/secdoc.xhtml?ipage=2894547&doc=6 ser det ud
til, at Microsoft har ophavsret på den og at Linspire (Lindows)  ikke har
lov til at distribuere den. Det er derfor sandsynligt, at hvemsomhelst
ikke har lov at distribuere wmv9dmod.dll. Hvis Ministeren mener at mplayer
er et brugbart alternativ, der ikke kræver køb af Microsoft Windows, kunne
det være spændende, om Ministeren vil påtage sig at distribuere filen
wmv9dmod.dll.

/Ole
--
Hold dig orienteret om softwarepatenter. Tilmeld dig nyhedsbrevet Patentnyt.
Send en email til: sslug@sslug og besvar bekræftelsen.