Re: [ITPOLITIK] Offentlig støtte til Microsoft monopolet

"Kim Pedersen" <sslug@sslug> writes:

> Det at sammenligne de to ting (at andre tager din cykel, og nogle "bryder"
> ophavsretten) er ikke en sammenlignende man kan få noget fornuftigt ud af.

Det er heller ikke det jeg sammenligner. Jeg sammenligner det at tage
tekniske forbehold for at beskytte ens rettigheder (materielle
rettigheder og imaterielle rettigheder).

Hvis du ikke synes at en cykel er vigtig nok, så tag computerudstyret
der indeholder 4 års uerstatlige privatbilleder. (Nej, jeg har ikke
off-location backup, skyd mig).

En cykellås og DRM har ellers mange lighedspunkter:

  - De virker ikke.

  - De kræver ikke speciel viden at bryde et hurtigt besøg i
    Silvan/Google giver værktøjet.

  - De er skadeligt for samfundet (FreeBicycle ~ Bycyklen).

Jeg mener ikke at DRM (ide) er ondt i sig selv. Det onde er enten
monopolet i en lukket Microsoft-løsning eller selve ideen om
ophavsret. Det første kan vi sikkert godt blive enige om er ondt, det
andet tror jeg er for ekstremt at blive enige om.

Med mindre nogen kan finde et *eksisterende*, mindre monopoliserende
alternativ til MSDRM, så mener jeg heller ikke man kan laste det
offentlige at de vælger Microsofts løsning. Der er sund fornuft i at
vælge eksisterende løsninger, det gør jeg selv - det er derfor jeg
bruger open source i første omgang.

Det er helt i 'show me the code'-ånden. Bare ærgeligt at det kun er
Microsoft der har kode at vise.

--
 Peter Makholm     |                                 Wisdom has two parts:
 sslug@sslug |                           1) having a lot to say, and