Re: [ITPOLITIK] Offentlig støtte til Microsoftmonopolet

On Fri, 2004-08-27 at 09:23, Peter Makholm wrote:
> Det er heller ikke det jeg sammenligner. Jeg sammenligner det at tage
> tekniske forbehold for at beskytte ens rettigheder (materielle
> rettigheder og imaterielle rettigheder).
>
> Hvis du ikke synes at en cykel er vigtig nok, så tag computerudstyret
> der indeholder 4 års uerstatlige privatbilleder. (Nej, jeg har ikke
> off-location backup, skyd mig).

En cykel kan meget vel være vigtig. Det var ikke det jeg mente.

> En cykellås og DRM har ellers mange lighedspunkter:
>
>   - De virker ikke.
>
>   - De kræver ikke speciel viden at bryde et hurtigt besøg i
>     Silvan/Google giver værktøjet.
>
>   - De er skadeligt for samfundet (FreeBicycle ~ Bycyklen).

Helt enig.

> [...]
> monopolet i en lukket Microsoft-løsning eller selve ideen om
> ophavsret. Det første kan vi sikkert godt blive enige om er ondt, det
> andet tror jeg er for ekstremt at blive enige om.
>
> Med mindre nogen kan finde et *eksisterende*, mindre monopoliserende
> alternativ til MSDRM, så mener jeg heller ikke man kan laste det
> offentlige at de vælger Microsofts løsning. Der er sund fornuft i at
> vælge eksisterende løsninger, det gør jeg selv - det er derfor jeg
> bruger open source i første omgang.
>
> Det er helt i 'show me the code'-ånden. Bare ærgeligt at det kun er

Jeg synes altid at man burde vælge en åben løsning når det drejer sig om
det offentlige. Hvis der ikke findes en åben løsning alle kan bruge,
mener jeg at man bør tage et skridt tilbage og overveje om DRM virkelig
er vejen frem, bare fordi der ikke er andre udbydere af DRM.

Simpelthen bare et andet synspunkt på sagen.

(My two euro-cents worth).

Med Venlig Hilsen

// Kim Pedersen
  -- Freedom Matters!