Re: [ITPOLITIK] Offentlig støtte til Microsoft monopolet

Joergen Ramskov <sslug@sslug> writes:

> Tjae...men jeg mener ikke det er i det offentliges interesse at støtte
> proprietære formater og "standarder". Sålænge det er baseret på frie,
> åbne standarder, så har jeg ikke noget imod at de benytter MS
> software.

Det er et valg mellem 'fungerende, men lukket' og 'åben, men
ikke-eksisterende'. Det kan så enten være en flaskehals hvor man
afventer en 'fungerende og åben' løsning eller man kan udvikle resten
af projektet sideløbende med en god løsning.

Ideologen er selvfølgelig fuldstændig klar over at der kun kan være
tale om at afvente den fungerende og åbne løsning, men forvent aldrig
det offentlige gå forrest i ideologiske kampe. Det offentlige er enten
konservative eller pragmatiske.

Jeg siger også bare at det er en svær balancegang, ikke at vi ikke
skal gøre det. Det vil dog kræve at der er nogle der holder tøjlerne
strammer i skrivningen af brevet.

Men hvad ønsker folk helt præcist at målet burde være?

 - At projektet stoppes indtil der findes et åbent alternativ

 - At det offentlige bruger resurser på at der kommer et åbent
   alternativ

 - At der udtrykkes intentioner om at understøtte et åbent alternativ
   når det findes

 - At ikke anvende teknik til at sikre kunstnernes rettigheder men
   stole på folks ærlighed

 - At afskaffe kunstnernes rettigheder til deres værker

Det sidste tror jeg ikke falder ind under foreningens formål, det
næstsidste ville være fint fra kunstnerside men hylende naivt fra
forbrugerside.

--
 Peter Makholm     |        We constantly have to keep in mind why natural
 sslug@sslug |    languages are good at what they're good at. And to