Re: [ITPOLITIK] Offentlig støtte til Microsoftmonopolet

On Fri, 2004-08-27 at 10:58, Peter Makholm wrote:

> Altså laveste fællesnævner?

Istedet for at kalde det den "laveste" fællesnævner, som er meget
negativt betonet, så kald det et forsøg på at finde en løsning der ikke
direkte udelukker folk.

> (Nej, jeg lægger det ikke i munden på dig, jeg spørger)
Og jeg vil prøve at svare efter bedste evne.

> I mange andre sammenhænge giver den grundholdning absurde resultater.
> Overvej følgende scenarier:
>
>  - Hvis ikke alle kan lære andengradsligninger skal der ikke
>    undervises i det i folkeskolen
- Her vælger vi faktisk laveste fællesnævner.  Vi giver _alle_ mulighed
for at lære andengradsligninger. Vi udelukker ikke nogle, bare fordi der
er nogle der er meget dygtige. Vi er alle på _laveste_ niveau.

>  - Hvis ikke alle er interesseret i et emne skal DR ikke lave
>    udsendelser om det

- Dette er nemlig et offentlig gode. DR kan vises på alle fjernsyn, ikke
kun Sony modeller.

>  - Hvis vi ikke kan helbrede alle for en bestemt kræftform skal vi
>    ikke helbrede nogen
>
>  - Hvis ikke alle bliver ramt af en afgift bør den afskaffes.

De to sidste har jeg ingen fornuftige kommentarer til.

> (Så kan man overveje hvor mange af ovenstående er taget ud af
> virkeligheden, men det er vist off-topic her)
> Jeg siger ikke at du ikke har et validt sysnpunkt - jeg siger bare at
> tilsvarende synspunkter umidelbart lyder absurde i mine øre. Der skal
> derfor noget argumentation til.

Jeg mener at man skal lade være med at sammenligne æbler og bananer. Jeg
mener at man som en offentlig institution skal holde lidt tilbage med
teknologier som ikke er åbne. Jeg mener at det er bedre at være lidt
konservativ i dette spørgsmål.

> Jeg er ikke så nærrig, jeg giver gerne for en klingende dansk 25-øre
> meninger.

Giv den til Electronic Frontier Foundation, de har brug for den i deres
kamp mod DRM.

Med Venlig Hilsen

// Kim Pedersen
  -- Freedom Matters!