Re: [ITPOLITIK] Offentlig støtte til Microsoft monopolet

Kim Pedersen <sslug@sslug> writes:

> Istedet for at kalde det den "laveste" fællesnævner, som er meget
> negativt betonet, så kald det et forsøg på at finde en løsning der ikke
> direkte udelukker folk.

Betoning er alt og betoning er intet. Nu siger du bare på en positiv
måde at hvie vi ikke kan gøre alle lykkelige så må vi ikke gøre nogen
lykkelige.

Det er vejen til dårlige kompromisser at vi hellere vil gøre alle lige
utilfredse end at gøre forskel på folk. Det er den værste form for
jantelovsmentalitet[0][1][2][...][n].

> - Her vælger vi faktisk laveste fællesnævner.  Vi giver _alle_ mulighed
> for at lære andengradsligninger. Vi udelukker ikke nogle, bare fordi der
> er nogle der er meget dygtige. Vi er alle på _laveste_ niveau.

Du ser den forkerte vej. Problemet er ikke at undervise i noget som
ikke alle kan lære, problemet er faktisk at vi ikke gør det i
lighedens navn. Dermed kommer vi alle på laveste niveau, istedet for
at udnytte de dygtiges evner.

> - Dette er nemlig et offentlig gode. DR kan vises på alle fjernsyn, ikke
> kun Sony modeller.

Jeg taler ikke om DR, jeg taler om deres udsendelsesproduktion. Hvis
ikke alle er interesseret i et emne, skal vi så bruge public
service-resurser på det - laveste fællesnævner siger nej og bruger
pengene på Krøniken II[n+1]. (ikke fuldstændigt uvirkeligt eksempel)

> De to sidste har jeg ingen fornuftige kommentarer til.

De er også mere grebet ud af en hat, men heller ikke helt uvirkelige.

> Giv den til Electronic Frontier Foundation, de har brug for den i deres
> kamp mod DRM.

Men jeg mener ikke at DRM er nødvendigvis er ondt.

Fodnoter (for en gangs skyld i samme indlæg):

0) jaja, den betoning er negativ

1) Kliche

2) Når indviden søger at benytte janteloven mod gruppen

3) diskussion om gradbøjninger og variationer af janteloven er nok
   off-topic.

n) Nej, jeg har stadigvæk ikke læst En flygtning krydser sit spor.

n+1) Hermed ikke sagt at Krøniken er lavkavalitetsfjernsyn. Det vil
     jeg slet ikke udtrykke nogen holdning til.

--
 Peter Makholm     |                                              What if:
 sslug@sslug |                Tanenbaum had convinced Linus that his