Re: [ITPOLITIK] Offentlig støtte til Microsoft monopolet

On Fri, 27 Aug 2004 15:58:29 +0800, "pelle dragsted"
<sslug@sslug> wrote:

>Jeg er ny i sslug-sammenhænge. Men er det ikke netop i sådanne tilfælde at sslug, skal på banen med et brev til biblioteket og kulturministeriet om sagen  ?

Vi var nogle stykker der i forbindelse med indførelsen af
Infosoc-direktivet i den danske ophavsretslov (Infosoc / §75c
beskytter teksniske foranstaltninger som DRM og gør det ulovligt at
omgå dem, hvilket gør det ulovligt for f.eks. Linux-brugere at lytte
til musik fra bibliotekerne), der tog initiativ til at gøre noget i
SSLUG-regi.

Problemet er dog ikke kun relateret til Linux, hvorfor en stor del af
SSLUG ikke mente det var noget SSLUG skulle beskæftige sig specifikt
med.

Dette førte til dannelsen af foreningen digitale forbrugere danmark
(DFD) - du og alle andre der interesserer sig for disse ting, er meget
velkommen på www.digitalforbruger.dk :-)

P.S: Jeg mener stadig det er relevant for SSLUG'ere, men den generelle
holdning jeg hidtil har mødt er, at hvis man ønsker at benytte sig af
underholdningstilbud der kun udbydes til windowsbrugere, så må man jo
bide i det sure æble og anskaffe sig en windowsplatform. Dette iøvrigt
sagt af folk der ikke har lagt skjul på, at de ikke har haft nogen
interesse i de konkrete tilfælde vi hidtil har mødt problemet i
forbindelse med (typisk ren underholdning, ofte produceret af
kommercielle interesser, hvilket åbenbart ikke er noget for "rigtige"
nørder).

Med venlig hilsen,
Erik Lange