Re: [ITPOLITIK] Hvad er DRM ?

On Sat, 2004-08-28 at 23:55, Erik Lange wrote:
> Hej,
>
> Bibliotekernes nye service med udlejning af MS-DRM beskyttet musik har
> afstedkommet en del indlæg på listen her. Problemstillingen må derfor
> antages at ha' en vis relevans for Linux-brugere, hvorfor jeg tillader
> mig dette indlæg ;-)
>
> Peter Makholm skriver, at DRM er et nødvendigt onde, hvis man vil
> beskytte kunstnerne imod piratkopiering af deres værker.
>
> Flere efterlyser åbne alternativer...
>
> Jeg synes ikke det er så enkelt... so here goes.
>
> -oOo-

> [...]

Der er ingen, så vidt jeg har lagt mærke til, der vil afskaffe selve
rettighederne som kunstnerne har. Det jeg har givet udtryk for er at vi
ikke vil have disse håndhævet via teknologi, men igennem lovgivning, som
det altid er blevet gjort. Ved brug af Larry Lessig's model, så vil jeg
ikke have "code" til at styre disse rettigheder.

Grunden til at jeg ikke vil have disse rettigheder styret på denne måde
er blandt andet, at de indtil videre (fx. CSS), har vist sig at være en
restriktion af brugerens rettigheder, som ikke har gjort noget some
helst bedre for kunstnerne. Derfor stiller jeg spørgsmål tegn ved om det
vi vil have, er et større udbud af værker, men som kommer til at "styre"
dit liv ifølge hvad rettighedsholderne vil, eller vi skal stille
spørgsmål tegn ved selve DRM. Det er utrolig vigtigt at ingen stiller
spørgsmåltegn ved selve kunstnerens rettigheder, blot måden hvorpå
vedkommende vil udøve disse på.

Hvis ikke det var nok, så nævner du selv at endnu et lag ville være at
gøre selve brydningen af enhver DRM teknologi lovmæssig ulovlig, selv
hvis du gerne vil overholde rettighedsholdernes rettigheder.

Med Venlig Hilsen

--

// Kim Pedersen
  -- Freedom Matters!