Re: [ITPOLITIK] Hvad er DRM ?

On Sun, 29 Aug 2004 10:52:27 +0200, Kim Pedersen <sslug@sslug>
wrote:

>Der er ingen, så vidt jeg har lagt mærke til, der vil afskaffe selve
>rettighederne som kunstnerne har. Det jeg har givet udtryk for er at vi
>ikke vil have disse håndhævet via teknologi, men igennem lovgivning, som
>det altid er blevet gjort. Ved brug af Larry Lessig's model, så vil jeg
>ikke have "code" til at styre disse rettigheder.

Helt enig.

>Grunden til at jeg ikke vil have disse rettigheder styret på denne måde
>er blandt andet, at de indtil videre (fx. CSS), har vist sig at være en
>restriktion af brugerens rettigheder, som ikke har gjort noget some
>helst bedre for kunstnerne. Derfor stiller jeg spørgsmål tegn ved om det
>vi vil have, er et større udbud af værker, men som kommer til at "styre"
>dit liv ifølge hvad rettighedsholderne vil, eller vi skal stille
>spørgsmål tegn ved selve DRM.

Definer "DRM" ?

ODRL forsøger ikke at styre hvad du kan teknologisk, men gør dig
opmærksom på hvad du må.

Hvis du udover hvad ODRL fortæller dig du må, har ret til at gøre
andet - f.eks. fordi ophavsretten er udløbet efter udgivelsen af det
ODRL-beskyttede værk, forhindrer ODRL dig ikke i at udøve disse
rettigheder.

Dette adskiller ODRL fra f.eks. MS-DRM, der ikke giver dig mulighed
for at gøre andet end det beskrevne.

Nogle hævder så, at ODRL ikke er "rigtig" DRM... så er spørgsmålet
hvad rigtig DRM er for en størrelse. Hvis definitionen på DRM er, at
det er noget skidt, så er ODRL ikke DRM - men den definition er jeg
ikke enig i.

Har du læst denne her:
http://www.sslug.dk/emailarkiv/itpolitik/2002_09/msg00427.html

Er du uenig ?

>Det er utrolig vigtigt at ingen stiller
>spørgsmåltegn ved selve kunstnerens rettigheder, blot måden hvorpå
>vedkommende vil udøve disse på.

Enig.

>Hvis ikke det var nok, så nævner du selv at endnu et lag ville være at
>gøre selve brydningen af enhver DRM teknologi lovmæssig ulovlig, selv
>hvis du gerne vil overholde rettighedsholdernes rettigheder.

Det lag blev indført i dansk ophavsretslov i dec. 2002 :-(