Re: [ITPOLITIK] Hvad er DRM ?

Kim Pedersen <sslug@sslug> writes:

> rettighederne som kunstnerne har. Det jeg har givet udtryk for er at vi
> ikke vil have disse håndhævet via teknologi, men igennem lovgivning, som
> det altid er blevet gjort. Ved brug af Larry Lessig's model, så vil jeg
> ikke have "code" til at styre disse rettigheder.

Der er to mulige elementer i et DRM-system. Dels et sprog hvori vi
overhovedet kan snakke om rettigheder og dels noget der håndhæver
disse rettigheder.

Hvis vi accepterer at skelne mellem 'at låne på biblioteket' og 'at
købe en udgave' så vil jeg uagtet alt muligt andet foretrække at have
et sprog så denne forskel kan forstås af min computer.

Så kan jeg bruge computeren som værktøj til at overholde kunstnerens
rettigheder istedet for at jeg skal have skrevet det op på en lap
parpir et sted at jeg bør købe nummeret hvis jeg finder det godt.

Iøvrigt har jeg mere forsøgt at give udtryk for at 'DRM ikke
nødvendigvis er et onde' end at 'DRM er et nødvendigt onde'.

--
 Peter Makholm     |    Yes, you can fight it, but in the end the ultimate
 sslug@sslug |                           goal of life is to have fun