Re: [ITPOLITIK] Hvad er DRM ?

On Sun, 29 Aug 2004 11:20:52 +0200, Kim Pedersen <sslug@sslug>
wrote:

>Selvfølgelig utrolig vigtigt, at vi er enige om hvad DRM er, for at få
>noget ud af diverse diskusioner.
>
>En teknisk foranstaltning, som gør at copyright-holderen af et værk, kan
>opretholde sine rettigheder uden brug af de normale procedurer for
>opretholdelse af copyright (retsag).

Hvorfor er de normale procedurer ikke nok ?

Det var det i Newsbooster-sagen, og det har det været i alle de sager
antipiratgruppen har kørt herhjemme indtil videre ;-)

>Hvis der er en "override" knap. Så er ODRL en acceptabel DRM. På den
>måde kan en ophavsretsholder 80% af tiden opnå sine mål (må maks læses 7
>gange, må læses højt 3 gange om ugen osv.), hvorimod de som på den ene
>eller anden måde har brug for at gå ud over disse restriktioner kan gøre
>brug af "override" knappen. I dette tilfælde vil de ikke bryde
>copyright, blot ophavsretsholders "egen" copyright-version.

En ODRL-kompatibel afspiller kan laves med eller uden "override knap"
- det kommer an på hvem der laver afspilleren.

Det vigtige er, at enhver kan lave en afspiller, med de funktioner man
ønsker - f.eks. en override knap ;-)

>Nej, ikke hvis man har accepteret at DRM skal indføres. Så mener jeg
>også at den gode DRM er god.

I sagen om Newsbooster var der mange der mente, at brug af en eller
anden form for teknologisk beskyttelse, ligefrem skulle være en
betingelse for at man kunne opretholde sin ophgavsret - ellers var man
"selv ude om det". Aviserne var "selv ude om det", når de ikke brugte
robots.txt til at beskytte sig imod uretmæssig brug af deres artikler.

Jeg mener ikke brug af teknologisk beskyttelse skal være en
forudsætning for opretholdelse af ens ophavsret - det vil ha'
katastrofale følger - første skridt beskrives her:

http://www.sslug.dk/emailarkiv/itpolitik/2002_08/msg00589.html

Næste skridt er total kontrol med alle digitale afspillere...

Men jeg mener det er fornuftigt af rettighedshaver, at vejlede brugere
af deres værker, om hvordan værkerne må bruges. Bemærk ordet "vejlede"
;-)

Ophavsret er så kompliceret og forskellig fra land til land, at
teknologisk repræsentation aldrig må blive andet end vejledende.

Det er her jeg mener ODRL er et godt og fornuftigt værktøj.

Med venlig hilsen,
Erik Lange