Re: [ITPOLITIK] Hvad er DRM ?

On Sun, 2004-08-29 at 11:32, Erik Lange wrote:
> Hvorfor er de normale procedurer ikke nok ?
Det burde de også være.

> Det var det i Newsbooster-sagen, og det har det været i alle de sager
> antipiratgruppen har kørt herhjemme indtil videre ;-)

> En ODRL-kompatibel afspiller kan laves med eller uden "override knap"
> - det kommer an på hvem der laver afspilleren.

Som i en anden post af Peter Makholm. Der er forskel på
beskrivelses-sproget (som jeg nu forstår at ODRL er), og håndhævelsen
(som er den jeg er "sur" på). I forhold til tidligere posts om MS-DRM,
vil jeg da langt hellere have ODRL.

> Det vigtige er, at enhver kan lave en afspiller, med de funktioner man
> ønsker - f.eks. en override knap ;-)

> I sagen om Newsbooster var der mange der mente, at brug af en eller
> anden form for teknologisk beskyttelse, ligefrem skulle være en
> betingelse for at man kunne opretholde sin ophgavsret - ellers var man
> "selv ude om det". Aviserne var "selv ude om det", når de ikke brugte
> robots.txt til at beskytte sig imod uretmæssig brug af deres artikler.

Jeg mener ikke at de selv er "ude om det", og mener slet ikke de skal
miste deres ophavsret.

> Jeg mener ikke brug af teknologisk beskyttelse skal være en
> forudsætning for opretholdelse af ens ophavsret - det vil ha'
> katastrofale følger - første skridt beskrives her:

101% enige.

> http://www.sslug.dk/emailarkiv/itpolitik/2002_08/msg00589.html
>
> Næste skridt er total kontrol med alle digitale afspillere...
>
> Men jeg mener det er fornuftigt af rettighedshaver, at vejlede brugere
> af deres værker, om hvordan værkerne må bruges. Bemærk ordet "vejlede"
> ;-)
Netop, vejlede.

> Ophavsret er så kompliceret og forskellig fra land til land, at
> teknologisk repræsentation aldrig må blive andet end vejledende.
>
> Det er her jeg mener ODRL er et godt og fornuftigt værktøj.
Uden tvivl. Jeg vil læse lidt mere på deres site. Tak for linket.

Med Venlig Hilsen

--

// Kim Pedersen
  -- Freedom Matters!