Re: [ITPOLITIK] Hvad er DRM ?

On Sun, 29 Aug 2004 11:29:40 +0200, Kim Pedersen <sslug@sslug>
wrote:

>Ja, der har du ret. Jeg vil godt have nr. 1, men ikke nr.2 uden at kunne
>tage nr. 2 ud af drift.

Det er netop det du får med ODRL :-)

Nr. 2 er en option til nr. 1, som programmørerne kan vælge at indbygge
i deres afspiller - men det forhindrer ikke nogen i at lave en
afspiller uden nr 2, baseret på nr 1. Dermed har vi som brugere
friheden til at vælge at tænke selv ;-)

Og vigtigst af alt - vi vil ha' ægte fri konkurrence på markedet for
afspillere - muligvis vil en MS-implemantation indeholdende både 1 og
2 blive meget populær og udbredt, men den vil ikke forhindre nogen i
at lave et alternativ, med eller uden nr 2.

Kunstnerne vil kunne nå alle deres potentielle brugere, og ikke bare
dem der abbonerer på den for tiden mest udbredte afspillerteknologi.

Som jeg ser det, er det en fordel for alle parter - lige med
undtagelse af de teknologiproducenter, der ønsker at bruge digitalt
indhold til at binde brugere til netop deres teknologi.

Med venlig hilsen,
Erik Lange