Re: [ITPOLITIK] Hvad er DRM ?

On Sun, 29 Aug 2004 11:30:17 +0200, Peter Makholm <sslug@sslug>
wrote:

>Der er to mulige elementer i et DRM-system. Dels et sprog hvori vi
>overhovedet kan snakke om rettigheder og dels noget der håndhæver
>disse rettigheder.

Det er faktisk en meget fin definition - tak for den. Beklager hvis
jeg selv har været for uklar omkring dette.

Problemet med DRM idag er, at rettighedshaverne ønsker nr 2 og
teknologiproducenterne foregiver at kunne gi' dem systemer der gør
dette.

Men nr 2 vil altid være baseret på en eller anden form for nr 1.

Og da ophavsret er meget forskellig fra land til land, og indeholder
et utal af undtagelser til eneretten, kan nr 1 aldrig være 100%
fyldestgørende.

Derfor vil noget der giver indtryk af at udføre nr 2 baseret på nr 1,
aldrig kunne være 100% retvissende i forhold til alle tænkelige
situationer.

Den "løsning" der idag er fremherskende er, at rettighedshavere nøjes
med at forholde sig til en delmængde af nr 1 - det som man ved man kan
beskrive fyldestgørende - og så ignorere resten i implementation af nr
2. Og så har vi en situation, hvor rettighedshaverne selv kan skrive
deres egen fortolkning af ophavsretsloven, og i praksis afskaffer vi
derfor de lovfæstede undtagelser brugerne har til eneretten (fair use
i USA og herhjemme retten til kopiering til privat brug).

EUCD/Infosoc skal snart evalueres. Jeg ved ikke hvordan eller hvad vi
kan gøre, men mit ønske er, at det lovfæstes at rettigheder og
begrænsninger i brugsret manifesteret i digitale
rettighedsadministrationssystemer, aldrig kan være andet end
vejledende og at det altid er gældende lov der i sidste ende afgør
lovligheden af en given handling.

Konkret drejer det sig om §75c i den danske ophavsretslov, der bør
skrives ud af loven, da denne giver tekniske foranstaltninger (DRM)
forrang overfor brugernes undtagelser til eneretten.

Med venlig hilsen,
Erik Lange