Re: Kulturministeriet om ophavsret

On Sun, 29 Aug 2004, Ole Tange wrote:

> Kulturministeriet har indset, at ophavsretsloven er lidt svær at forstå
> (Det er godt). Derfor har de udgivet en tegneserie (Det er godt).
> Imidlertid har tegneserien en del væsentlige fejl og fortielser (Det er
> ikke så godt).
>
> http://www.kum.dk/graphics/kum/downloads/Publikationer/Ophavsret_miniguide.pdf

* Lighedtegn mellem rettighedshaver og ophavsmand

Gennem hele pjecen får man det indtryk, at ophavsmanden også er
rettighedshaver. Dette står i skarp kontrast til virkeligheden, hvor
ophavsmand ofte overdrager rettighederne til en trediepart (f.eks.
distributionsselskabet). Kun på side 5 nævnes det, at virkeligheden er
anderledes.

Hvorfor ikke lave pjecen, så det tydeligt fremgår, at rettighedshaver i de
fleste tilfælde er et selskab?

> * Forvirring mellem ophavsret og strafferet.
>
> Citat: "Hvis du stjæler min musik, så tjener jeg ingen penge".  "Du må
> ikke kopiere en ulovlig kopi. Det svarer til at købe eller låne en stjålen
> bil".

Og på side 5: "Ulovlig kopiering kan sammenlignes med tyveri"

/Ole
--
Hold dig orienteret om softwarepatenter. Tilmeld dig nyhedsbrevet Patentnyt.
Send en email til: sslug@sslug og besvar bekræftelsen.