Re: [ITPOLITIK] Offentlig støtte til Microsoft monopolet

On Sunday 29 August 2004 11:12, Erik Lange wrote:

> Definer DRM ? ;-)

... en metode for rettighedshaverne til at *udvide* deres rettigheder og
*indskrænke* forbrugernes rettigheder ifht. ophavsretten... indtil
ophavsretten er bragt i sync. med ønsker... hvilket jo sker stille og roligt.

> Jeg har set dit svar og svaret - jeg mener du er gået i den fælde der
> hedder, at DRM er per definition noget negativt der vil fratage dig
> dine friheder. Det er for mig kun en delmængde af DRM der fungerer
> sådan. Ja, det er den form der er den fremherskende p.t., men det
> udelukker ikke at der findes andre former.

Et hvor man ikke skal stå til regnskab over for hvad man foretager sig inden
for hjemmets 4 vægge?

> Hvis du ikke vil acceptere nogle former for administration af
> rettigheder digitalt, hvordan foreslår du så at rettighedshaverne
> administrerer og håndhæver deres rettigheder ?

Hvordan administrerer og håndhæver rettighedshaverne deres rettigheder analogt
(ie. bogforlæggeren)?

> De må vel som minimum ha' lov at hævde at de har den - f.eks. ved at
> beskrive det i ODRL... ellers er du for mig at se på vej ud af et
> spor, der fører til at indhold udgivet digitalt automatisk bliver
> public domæne ved udgivelse. Og det er ellers ikke sådan jeg opfatter
> det du skriver.

Bliver bøger public domæne når de udgives?

Bjarne