Re: [ITPOLITIK] EU i ny krig med Microsoft

Jesper Krogh <sslug@sslug> wrote:

> Men virker det? Jeg syntes ikke de senste års "kamp" har bragt meget
> mere konkurrence med sig på ovenstående områder.
>
> Hvor er fri software henne?

I Danmark virker det nok ikke ret godt, men ude omkring i verden er der da sket lidt - overgang til fri software i Extremadura, Spanien, overgang til Ubuntu i skolerne i Makedonien, overgang til fri software i det offentlige i forskellige europæiske storbyer og sågar i byen Rosario i Argentina:

http://www.theinquirer.net/en/inquirer/news/2007/07/31/city-uses-linux-oss-for-its-free-municipal-wi-fi

Noget af det mest interessante er måske den afgørelse, der har tvunget Microsoft til at give Samba-projektet adgang til specifikationerne af deres netværksprotokoller mod et gebyr på 10.000 dollars, hvilket betyder, at det vil blive meget lettere at bruge Linux på Windows-netværk og vice versa:

http://www.linux-watch.com/news/NS2144022549.html
http://samba.org/samba/PFIF/PFIF_agreement.html

Men Danmark er nok  stadig og desværre lidt af et u-land på fri software-fronten.

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2008-02-01, 02:01 CET [an error occurred while processing this directive]