Re: [LOCALE] regulære udtryk

On Sat, Sep 02, 2000 at 08:38:10PM +0200, Byrial Jensen wrote:

> Det var jeg ikke klar over. Jeg troede at [a-c] altid ville matche
> yderpunkterne (a og c) samt de tegn hvis numeriske værdier ligger
> imellem yderpunkternes numeriske værdier i det brugte tegnsæt (her
> b og ikke andre).

Det kommer an på localet. Det localer der for tiden distribueres med
gcc og linux er generiske, tegnsætsuafhængige localer, og det er
det anbefalede.

> Nej, ikke hvis man kun ønsker at matche små bogstaver mellem a og z,
> begge inkl., men ikke alle små bogstaver.

Det er så en specialanvendelse, så vidt jeg kan se.

> grep(1) og tilsvarende programmer som tager regulære udtryk som
> inddata har som regel altid en mulighed for at angive at
> REG_ICASE-flaget skal bruges, typisk et "-i"-tilvalg på
> kommandolinjen.

eksemplet var "rm" og det har ikke et sådant -i flag.
I det hele taget går problemstillingen på regex i skallen.
Ikke inddata til forskellige programmer.

keld