Re: [LOCALE] regulære udtryk

On Sun, Sep 03, 2000 at 11:19:51AM +0200, Jacob Sparre Andersen wrote:
> Keld:

> Du virker noget tvivlende. Hvorfor opfatter du det som et
> problematisk krav?

Jeg mener bare at [a-c] ligesågpdt kunne betyde "alle bogstaver
mellem a og c" - som "alle små bogstaver meelem a og c". Hvis man taler
dagligdags sprog ude i den virkelige verden vil "alle ord der
begynder med bogstaver melle a og c" også indeholde alle ord med
store bogstaver, eksempelvis som i RO.

> Er det ikke bare fordi sorteringsstandarden bare hælder
> store og små bogstaver i samme sæk? Eller er der også andre
> problemer.

Dansk standard sortering som angivet i RO og vedtaget ved lov !
smækker store og små bogstaver sammen. Jeg tror også at vi gør det
i DSDO:-) Det danske locale følger RO og DS 377.

> Det første af mine eksempler burde i øvrigt også have
> inkluderet ç: ((a|à|á)|b|(c|ç))

>              ^^^^^^^^^^^^
> ???

Jeg mente tegnklasse. En tegnklasse er bestemt ved den første
vægt i sorteringshierarkiet. Alle "a"-er, store som små, er således i
samme tegnklasse.

> Da a, à og á ordningsmæssigt er det samme kan [a-c] kun være
> veldefineret, hvis man enten lader det betyde
> ((a|à|á)|b|(c|ç)) eller helt ignorerer localet og blot
> bruger tegnenes numre i ISO-10646.

Hvis du blot benytter tegnenes numre i 10646 bliver æøå sorteret
helt galt. Man er generelt gået væk fra at bruge tegnværdier her.

> Som bruger af andre sprog end engelsk kan jeg ikke tolerere
> at man vælger den anglocentriske løsning en rå
> ISO-10646-ordning vil betyde.

Enig. 10646 ordning efter kodepunkter er heller ikke god for engelsk.
Alle accentuerede bogstaver kommer hulter til bulter.

> Jamen kommer a før A?

"A" kommer før "a" iflg RO. De bogstaver der ligger mellem "A" og "a",
er de samme som ligger mellem "a" og "A".

Hilsen
keld