Over- eller undersættelser

Fra: Byrial Jensen <sslug@sslug>

>Det er det.

Vi har et problem med fordanskningen af informatik-begreber.

Flere I erhvervslivet, som ser de danske oversættelser af de
forskellige grænseflader og programmel dertil, gør grin med
de efter deres mening amatøragtige forsøg på, at fordanske
de ellers meget udbredte engelske begreber indenfor
informatikken.

Jeg mener ikke, at vi skal falde på hale overfor erhvervslivet,
men måske alligevel tage en lidt mere pragmatisk holdning
til oversættelse.

Vi skulle jo nødigt have franske eller islandske tilstande, men
måske et mere internationalt orienteret sprog, hvor der er
plads til de låneord, som kommer fra nær og fjern - ellers
ville vi vel grynte endnu.

Jeg tror vi vil være bedst tjent ;v))) med at benytte ordet
server for en maskine, der servicerer klienter.

For vi vil vel gerne tages alvorligt samtidig med at bevare
det danske sprog.

De herligste hilsner

Claus Sørensen               K L I D
Formand                 ------------------          Tlf:     21 27 62 45