Re: [LOCALE] Tar oversættelse .pot v1.0

On Sun, Sep 10, 2000 at 11:05:10 +0200, Claus Hindsgaul wrote:
> Hej!
>
> Jeg lavede engang (ja det er faktisk to år siden) en oversættelse af tar.
> Jeg fik åbenbart ikke afleveret den til de rigtige mennesker, så den er
> vist aldrig kommet med nogen steder.
>
> Derfor vil jeg sende den til tar's "maintainer",

Det kan du ikke umiddelbart gøre, da der er tale om et GNU-program.
FSF kræver nemlig en skriftligt fraskrivning af oversætterens
ophavsret for at acceptere bidrag til GNU-programmer.

> men hvis jeg kan få nogen
> til at løbe min oversættelse hurtigt igennem, vil jeg være glad.

Jeg har kun kigget meget overfladisk på den, men mit umiddelbare
indtryk er godt. Her er nogle enkelte kommentarer:

>"POT-Creation-Date: 1997-04-25 16:58-0400\n"

Over 3 år gammel - det går ikke, opdater til nyeste version.

>msgstr "Skrevne byte ialt: "

s/ialt/i alt/

>msgid "Cannot open pipe"
>msgstr "Kan ikke åbne omledning"

Omledning? Den leder, men leder ikke om efter opfattelse. Jeg
bruger bare "ledning".

>msgid "Cannot fork"
>msgstr "Kan ikke spalte processen"

Eller af-/forgrene.

>msgid "Prepare volume #%d for %s and hit return: "
>msgstr "^GForbered plads til delarkiv #%d for %s og tryk retur: "

^G?

>msgid "Cannot stat file %s"
>msgstr "Kan ikke `stat´e fil %s"

Du kan ikke have et accenttegn frit hængende i luften.

"Kan ikke finde filen %s"

>#: src/compare.c:605
>msgid "No such file or directory"
>msgstr "Fil eller bibliotek ikke fundet"

Fil eller katalog ikke fundet

>msgid "VERIFY FAILURE: %d invalid header(s) detected"
>msgstr "VERIFICERINGSFEJL: %d ulovlig(e) hoved(er) fundet"

s/ulovlig/ugyldig/

Der er ikke lovgivning som forbyder den slags hoveder.

>msgid "%s: Could not make node"
>msgstr "%s: Kunne ikke lave delen"

delen?

Prøv evt. også at kaste et blik på ordlisten på
<URL:http://www.klid.dk/dansk/ordlister/ordliste.html>

--
Byrial
http://home.worldonline.dk/~byrial/