Re: [LOCALE] Tar oversætt else .pot v1.0

On Mon, Sep 11, 2000 at 14:12:35 -0400, Claus Hindsgaul wrote:

> Dette ordnede jeg i sin tid, så jeg er registreret med fraskrivelse af
> ophavsret fra min side.

Glimrende! Så skal du bare koordinere sagen med det nuværende danske
GNU-oversætterhold. Det kan næppe give problemer. (Jeg er sikker på
de lytter med her og kan fortælle hvad du helt præcist skal gøre).

> Ved du, hvordan jeg får opgraderet til den nyeste uden at miste
> oversættelserne? Det er vel ikke nok at ændre datoen i ovenstående linie :)

1) Find kildeteksten til den nyeste GNU tar, og pak den ud, og stil
   dig i det øverste filkatalog-niveau i kildeteksten.

2) Tilføj "da" til listen over sprog i ALL_LINGUAS-strengen i
   configure.in.

3) Kør programmet "autoconf" (Kræver selvfølgelig at autoconf-pakken
   er installeret).

4) Kør "./configure".

5) Skift til po-kataloget, og placer din po-fil dér med navnet da.po.

6) Kør "make update-po". Du vil nu få lavet en opdateret da.po med
   oversættelserne fra den gamle po-fil overført i videst muligt
   omfang. Ved mindre ændringer i originalteksterne, vil den gamle
   oversættelse som udgangspunkt blive bevaret, men markeret med
   betegnelsen "fuzzy" for at markere at den sikkert skal tilrettes.
   (Evt. vil filen dog ikke blive opdateret hvis der findes
   syntaksfejl el. lign. i den gamle fil - i så fald skal du rette
   de fundne fejl, og bagefter prøve en ny "make update-po").

> Jeg anede faktisk ikke, hvad "stat" betød, da jeg skrev det :)

Det er tit et af de største problemer ved oversættelser, ligesom det
ikke altid er klart i hvilket sammenhæng en given tekst skal bruges.
Det er absolut en fordel at kunne lidt af det programmeringssprog
som programmet er skrevet i (C i det her tilfælde), og kigge lidt i
kildeteksten i forbindelse med oversættelsen.

stat hentyder til funktionskaldet stat(2) som returnerer forskellige
data om en fil (og om den findes), f.eks. dens skrive-, læse- og
udførelses-tilladelser, dens ejerforhold, dens tidsstempler og meget
andet.

--
Byrial
http://home.worldonline.dk/~byrial/