Re: [LOCALE] Re: Tar oversættelse .pot v1.0

On Wed, Sep 13, 2000 at 22:33:12 +0200, Morten Bo Johansen wrote:
> Byrial Jensen <sslug@sslug> skrev:

[Om filen kaldet lynx-2.8.4.da.po:]

> Det er vist egentlig en 2.8.3. Jeg kan se, at pot-filen ikke er
> opdateret imellem version 2.8.3rel1 og 2.8.4dev6. Måske er det
> forbigået min opmærksomhed at en sådan opdatering er
> oversætterens eget ansvar(?). I så fald, hvordan gør man? Det
> er noget med xgettext..?

Det er noget med msgmerge, men bør kunne klares med en "make
update-po" udført i po-kataloget.

Men det er sådan set kun godt at det er 2.8.3rel1 og ikke 2.8.4dev6
som er oversat, for udviklingsversionerne bliver normalt ikke brugt
af andre end udviklere (og andre modige mennesker som ønsker de
nyeste funktioner og gerne vil risikere underlige fejl).

De almindelige Linux-distributioner medtager kun stabile versioner -
og det er godt sådan.

Jeg vil derfor foreslå at versionsinformationen i po-filhovedet
rettes, og at oversættelsen så indlægges i arkiverne med navnet
lynx-2.8.3.da.po, og at den gamle kun delvist oversatte fil med det
samme navn smides ud.

Så vil pakkedistributørerne kunne lave af ny opdateret pakke med
lynx 2.8.3 inkl. den danske oversættelse. Det er netop fordelen ved
at opbevare po-filerne uafhængigt af resten af kildeteksten at
oversættelser så kan tilføjes efter at en ny programversion er
udgivet.

> Ærgeligt, ærgeligt, det kan da ikke være for at spare den smule
> plads?! Det betyder jo i realiteten, at næppe en mors sjæl
> nogensinde kommer til at se oversættelserne, da det kræver at
> folk selv kompilerer program og installer sprogfilen manuelt.
> Øv!

Nej, det er nok på grund af uopmærksomhed. Jeg vil foreslå at melde
det som fejl til de respektive distributørers fejlmeldetjenester.
Men først når vi kan pege på en korrekt da.po-fil til inklusion i
deres pakker.

--
Byrial
http://home.worldonline.dk/~byrial/