Re: [LOCALE] Sär skrivning

Stefan Ekman skrev:

> Jag håller på att göra om den svenska ispell-ordlistan
> till openoffice:s ordlistformat. Problemet är att
> myspell, som ooffice använder, inte stödjer
> sammanskrivning av ord.

Så er det sandelig ikke specielt anvendeligt til tysk,
svensk, dansk, norsk, færøsk eller islandsk. - Specielt i
betragtning af at man på disse sprog ligefrem har brug for
et værktøj til at samle forkert opsplittede ord.

> ispell är väldigt liberal i sin tolkning i vad som kan
> sammanskrivas.

Ja.  Det giver mulighed for visse uheldige tilfælde, hvor en
stavefejl bliver accepteret, fordi det kunne være et
sammensat ord, men i betragtning af at forkert opsplittede
ord forekommer oftere, er det i det mindste en bedre løsning
end ikke at acceptere sammensætning af ord.

> Om man testar i MS Word, så är systemet annorlunda. Lite
> testande får mig att tro att det går till så här:
> Vissa ord accepteras som prefix, där andra ledet är ett
> substantiv eller verb.

Det ville ganske rigtigt være rart med en mere "intelligent"
håndtering af sammensatte ord, men af de to ekstremer
foretrækker jeg som sagt p.t. ukritisk accept af sammensatte
ord.

> Författaren av myspell tycker inte det är acceptabelt
> att godkänna ord som är nonsenssammanskrivningar, även
> om de är grammatiskt korrekta.

Hvem bestemmer hvad der er nonsenssammenskrivninger? Den ene
dags nonsenssammenskrivning kan let blive en naturlig del af
den næste dags ordforråd.

> Jag vet inte vad som är rätt, med tanke på att
> särskrivning är ett vanligare problem än
> sammanskrivning.

Netop derfor er det nødvendigt at vi ikke gør folk endnu
mere usikre ved at vores stavekontrol afviser principielt
korrekte ord.

Jacob (der er tilbøjelig til at boykotte myspell indtil fejlen er rettet)
--
"Læs dog de andre indlæg og svar før du spørger."
 -- Bertel Lund Hansen