Re: [LOCALE] Akronymer der ikke ender med punktum feks. IMAP

On Mon, Mar 25, 2002 at 21:33:50 +0100, Claus Soerensen wrote:
> Jeg ville skrive IMAP-server (altså uden punktum og med storebogstaver for
> forkortelsen).

Det samme ville jeg.

> Men jeg er i tvivl om, hvad Dansk Sprognævn mener, da sammensatte ord,
> hvor den første del normalt skrives med stort begyndelsesbogstav skal
> skrives med småt f.eks. open source-projekt, fogh-regeringen,
> microsoft-retsagen, linux-bøgerne...

Nej, det skal de ikke. Hvis en sammensætning med et egennavn som
førsteled selv er et egennavn, skal den skrives med stort som alle
andre egennavne. Hvis sammensætningen ikke i sig er et egennavn,
er der frit valg mellem stort og lille begyndelsesbogstav. Dette
er lidt groft sagt, for detaljer og grænsetilfælde, se RO § 12.10.

Men IMAP skrives ikke med store bogstaver fordi det er et
egennavn, men fordi det er en initialforkortelse (RO § 14). IMAP
skal derfor skrives uændret i sammensætninger med forkortelsen.

> Dette er et af de meget få områder, hvor jeg ikke (vil) følge(r) Dansk
> Sprognævns retningslinjer.

Eller måske et af de områder hvor du ikke kender DSN's retnings-
linjer?