Re: [LOCALE] Nu også til OpenOffice (Was: Swedish spell checking dictionary updated)

Claus Soerensen <sslug@sslug> writes:

> Det største problem er rent licens-mæssigt, da en myspell-ordliste baseret
> på den danske ispell-ordliste, skal være under GPL, da den danske
> ispell-ordliste er under GPL.
>
> Og for at en myspell ordliste kan blive en del af kontorpakken
> OpenOffice.org, skal den kunne licenseres under både LGPL og SISSL.
>
> Jeg har dog ikke undersøgt muligheden for, at en myspell-ordliste under
> GPL kan tilknyttes en binær udgave af kontorpakken, hvis man som bruger
> selv installerer ordlisten.

Der er vel ingenting til hinder for at _lave_ en dansk ordbog til
OpenOffice (det Stefan har lavet ser forholdsvist enkelt ud), som kan
hentes separat fra da.speling.org (eller hvor man nu vil have den
henne).

Hvad brugeren goer, er OpenOffice folkene vel ret ligeglade med.  Om
de overhovedet vil bundle den med OpenOffice (StarOffice indeholder
formentlig en kommerciel dansk ordbog), er så et åbent spørgsmål.

Når det så er på plads, er der så det filosofiske spørgsmål, som
folkene der har lavet det faktiske arbejde med ordbogen. må tage op,
nemlig hvad de ønsker ordbogen skal bruges til.

(I det følgende forsøger jeg blot at ridse det op som jeg ser det.
Jeg har ikke en dagsorden udover at jeg er doven og godt vil have en
lettilgængelig ordbog).

Jeg har personligt selv svært ved at se hvordan _data_ kan være
GPL'et, og at man er meget mindre hæmmet af software når det drejer
sig om konvertering af data, end når det drejer sig om faktisk kode
som udfører noget.  Jeg læste lidt på lektien, og faldt over

        http://www.gnu.org/licenses/why-not-lgpl.html

hvor Stallman argumenterer for hvornår man skal bruge LGPL og GPL.
Hans argument var at hvis man konkurrerede med andre, var det ok med
LGPL (da man konkurrerede med kommercielle produktier) men hvis man
var unik skulle man gå efter GPL, for at få gjort det pågældende
program der ønskede at bruge ens kode til fri software.

Jeg mener personligt selv at den danske ordbog konkurrerer med
kommercielle produkter og derfor bør overveje en LGPL holdning,
ihvertfald til _visse_ ting.

Da OpenOffice netop er et OpenSource produkt, ville jeg mene at man
kunne tilnærme sig dette ved simpelthen at give OpenOffice-folkene en
LGPL-licens til ordbogen, hvor man betingede sig at udgaven på
da.speling.org af ordbogen var den der var brugt, sammen med
instruktioner til at lægge sin egen version ind.  OO-folkene skal så
sørge for at alle rettelser kommer tilbage til da.speling.org.
Konverteringsprogrammet kan være en referenceversion under GPL som
ligger samme sted.

Altså at man på projektbasis kan udstede en LGPL-licens.

Bare min mening.
--
  Thorbjørn Ravn Andersen
  http://homepage.mac.com/ravn