Re: [LOCALE] Nu også til OpenOffice (Was: Swedishspell checking dictionary updated)

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Der er vel ingenting til hinder for at _lave_ en dansk
> ordbog til OpenOffice (det Stefan har lavet ser
> forholdsvist enkelt ud), som kan hentes separat fra
> da.speling.org (eller hvor man nu vil have den henne).

Bortset fra at "myspell" vist kvalitetsmæssigt ikke helt kan
følge med Aspell og Ispell, har du såvidt jeg kan se helt
ret i at man kan lave og distribuere en dansk ordbog til
OpenOffice.

> (I det følgende forsøger jeg blot at ridse det op som
> jeg ser det. Jeg har ikke en dagsorden udover at jeg er
> doven og godt vil have en lettilgængelig ordbog).

:-)

> Jeg mener personligt selv at den danske ordbog
> konkurrerer med kommercielle produkter og derfor bør
> overveje en LGPL holdning, ihvertfald til _visse_ ting.

God pointe. Min grund til ikke at skifte fra GPL til LGPL
har været at jeg - måske fejlagtigt - betragter forskellen
på GPL og LGPL som minimal og i øvrigt irelevant for en
ordenligt designet stavekontrol.

Men jeg mener i øvrigt at man skal holde sig til én licens.

> Da OpenOffice netop er et OpenSource produkt, ville jeg
> mene at man kunne tilnærme sig dette ved simpelthen at
> give OpenOffice-folkene en LGPL-licens til ordbogen,
> hvor man betingede sig at udgaven på da.speling.org af
> ordbogen var den der var brugt, sammen med instruktioner
> til at lægge sin egen version ind.  OO-folkene skal så
> sørge for at alle rettelser kommer tilbage til
> da.speling.org. Konverteringsprogrammet kan være en
> referenceversion under GPL som ligger samme sted.

Det ville ikke være LGPL, men derimod noget værre rod.

> Altså at man på projektbasis kan udstede en LGPL-licens.

Det kan man ikke i den virkelige verden. Folk der har et
værk under LGPL kan frit videregive det til hvemsomhelst.

Jacob
--
Skåne Sjælland Linux User Group - http://www.sslug.dk/
Næste møde: Generel kryptering.