Re: [LOCALE] file

On 20 Oct 2003 18:19:43 +0200
Ole Laursen <sslug@sslug> wrote:

> Hvis vi endelig skal til at være korrekte, så tager du fejl.

Uha dada.

> ... Vores bog
> om styresystemer på datalogi behandlede mange forskellige
> filparadigmer, ikke nødvendigvis filer med data ordnet i en følge. Jeg
> tror stadig mainframesystemer arbejder med mere (nøgle,
> data)-orienterede filer.

Det lyder interessant.

> "Sammenhængende mængde data" er faktisk mere dækkende. En eller andet
> klump data med et navn.

Så kan jeg jo aldrig vide, om byte nr 3 har værdien 67, 91 eller 254?

Nej, du må meget undskylde, din klump data må du gerne undersøge
lidt mere og melde tilbage. Når man arbejder datalogisk med mængder,
spejlinger og datarepræsentation, så er det fint at have "et eller
andet klump data med et navn", men ikke når vi taler om transport
og lagring af data.

Hvis man, som mainframesystemer notorisk har gjort, arbejder med filer,
som er index sequential access method files, ISAM filer, og som COBOL
standarden deler filer op i forskellige typer beregnet på at indeholde
aggregerede data, så tilføjer du et abstraktionslag til file-begrebet,
og det er en sammenblanding, som kerneprogrammører kan fortælle dig
er meget uheldig.

Men egentlig opstod kommentaren p.g.a. sprognævnets beskrivelse
af en fil, som nok mest er beregnet på at hjælpe "almindelige brugere"
med at få en forståelse af, hvordan en computer arbejder ved at flytte
rundt med data i "filer". Beskrivelsen var Peter Makholm så venlig
at citere (og det er jeg glad for, lige nu er det yderst vanskeligt
for mig at få fat i nye ordbøger.) Men sprognævnets IT-ordliste siger
om en fil:

>     En samlet mængde data lagret under et navn på et datamedium. Der
>     er i moderne computere ingen begrænsninger på hvilke data der kan
>     gemmes i en fil. Der kan fx være tale om et tekstdokument, et
>     program, et billede eller en del af en større database.
>     Eksempel på (sprog)brug: En fil er en sammenhængende mængde af data,
>     der kan gemmes på (en) diskette.

Og så prøvede jeg at være lidt ond mod den forklaring, fordi den
næsten blander datarepræsentation sammen med lager/transport
abstraktionen "file". De gør det jo ikke - tværtimod prøver
forklaringen netop at sige, at filens eksistens ikke er knyttet
sammen med måden dens indhold repræsenterer data.