Re: [LOKALT] På mandag?

I indlæg:sslug@sslug skrevRune
Zimmermann :/n

> Vi havde, som nævnt, i mandags en god snak om den strukturelle
> opbygning af dette forum, hvor vi kombinerede wiki og php-forums. Er
> det noget vi kan få formuleret på skrift? - evt. illustreret grafisk?
> Inden på mandag, eller skal vi sige, at det må vente til på mandag?

Jeg vil gerne forsøge at ridse op, hvad Rune og jeg snakkede lidt om -
ind imellem alt det andet.

Jeg ved, at der er tradition for at kalde alt nyt og ukendt for foo, jeg
tror nu jeg vil bruge ordet sandkassen (det er øgenavnet for det lokale
vi sad i og uden for).

Man kunne tænke sig at organisere en sandkasse som:

1.
Overordnet hjemmeside.
Dette skulle være en ret statisk side, som giver en beskrivelse af hvad
målet med sandkassen er, og hvordan den er organiseret.

2.
Indholdet i sandkassen.
På hjemmesiden kan der linkes til næste lag, som også er statisk opdelt,
men som har et mere dynamisk indhold.
2a. FUD.
2b. FAQ
2c. Wiki sider
2d. Status

2a.
Til hvert projekt der startes, stort som lille, knyttes et forum under
FUD. Der udnævnes en eller flere ansvarlige, og indledes med en
programerklæring af en art, som fortæller hvad formålet er. Derefter kan
der postes frit i dette forum med undertråde osv. Jeg kunne sagtens
forestille mig, at et forum for et projekt kunne placeres på en
tilfældig server hos en af deltagerne, så der blot blev linket til det,
det vil gøre arbejde og belastning på serveren med sandkassen.sslug.dk
mindre.

2b.
FAQ kunne være et forum eller en wiki-side. Her kunne man opsamle
relevante FAQ'er fra de forskellige projekter. Ideen var lidt løs, men
kommer der et projekt med et slutprodukt, bliver der måske også brug for
et sted at placere en FQA.

2c.
Wiki siderne skulle først tages i brug, når de enkelte projekter når en
vis modenhed. Et forum er vanskeligere at finde vej i for den, der
kommer til sent i forløbet (når der er mange tråde og indlæg), mens en
wikiside måske bedre kunne opsamle essensen fra et forum, og præsentere
det på en mere overskuelig, samlet måde. Fordelen ved wiki er jo, at
dette ikke betyder en død og statisk side, men derimod en side, der
stadig kan videreudvikles på.

2d.
Status kunne være en oversigt over projekter, der er enten blevet
gennemført (det satte mål er nået), i fuld gang, mangler en hjælpende
hånd eller er blevet sat i stå (og hvorfor). (Det kunne jo være et
projekt i sig selv at få lavet en automatisk statistik over hvor megen
aktivitet der er på de forskellige projekter).

****
Dette var blot lidt løse tanker.
Ideen er jo, at triumviratet på mandag skal komme med et mere
gennemtænkt oplæg (både teknisk og indholdsmæssigt), som vi så kan tage
udgangspunkt i. Hvis noget af ovenstående kan bruges, så vær velkommen.