fud-opslagstavle svar: Begynderguide til Linux

Jeg havde problemer på fud så nu poster jeg mit svar her. Det altid
komme på retteplads når fud vil acceptere URLen

Hvor heldig man dog kan være! Nærmest samtidig med éns Linux-debut
starter Sandkassen her i Roskilde!

Få dage efter jeg havde fået Red Hat installeret begyndte jeg på en
debutant-udi-Linux-log i form af et brev til Tux. Jeg tænkte at gjorde
jeg det kontinuerligt ville jeg få en go’ lang liste over værd-at-vide
når man skal i gang med Linux. Nu gik der hurtigt kraftig svindsot i
"kontinuerligt", men det ku' da være jeg skulle se at få pustet liv i
idéen igen? Start-loggen kan læses på http://ovovow.homepage.dk/tux

Mao.: En begynderguide til Linux er helt sikkert tiltrængt. Sikkert
også i langt højere grad end et pc-kørekort til Linux.

Et problem med friheden-bøgerne er at de er meget indforståede. Både
sprogligt (mange uforståelige ord og udtryk som ikke bliver forklaret)
og praktisk (hvordan skal man kunne skrive noget ud for en promt når
man ikke kan finde promten? - om man overhovedet nogen sinde har hørt
om en sådan) Et andet problem er at de ikke giver strukturelt
overblik. Et tredje at de er svære (for en begynder?) at finde rundt
i, i al fald som opslagsværk.

Herudover er der så også det problem at en nyinstallation åbenbart
skal justeres for at fungere. Eks.: Jeg kan ikke skrive decimaltal i
regnearket. Mozilla viser ikke æ ø og å på alle sider. Og ville det
ikke have været smart om Apache som default blev installeret med SSI
så man kun skulle indtaste root-mappe og mail-adr for at den kørte
lokalt. Men det kan jo være Knoppix er renset for den slags?

Hvad angår målgruppen er "rutinerede windowsbrugere" nok et godt valg.
Om det så vil gå hårdt ud over novicer som Gert, der ikke er fortrolig
med Windows, kan jeg ikke gennemskue.  Og hvad "rutineret" dækker over
bliver så næste problem. Som også vil komme til at få betydning for
formen.

"Du skal sende en e-mail til din mor, hvad og hvordan gør du?" vil nok
være en overskrift til den mindre rutinerede, som i højere grad end
overblik søger en praktisk tastevejledning. Jeg kunne nærmere
forestille mig at målgruppen ville vide at i Linux kan du vælge mellem
det og det mailprogram. P1 et egner sig godt til ... P2 til..., men
prøv selv! Opsætningen skal foretages... Du indtaster dine
mailoplysninger en gang for alle i filen mail.inf hvorefter alle
Linux’ mailfunktioner virker  - til mails som til newsgroups. Har du
flere konti vælger du i det enkelte program hvilken konti du vil bruge
og sætter den ene som default. Husk at bruge port nr. ?? i
opsætningen. -  Nå, dette bærer nok præg af at jeg som uvidende på det
punkt ikke er distraheret af virkelighedens verden, men det kan jo
komme med projektets udvikling?  ;-)

Lige ved siden af er et link til generelle informationer vedrørende
opsætning af dit og dat.

Krydret med lidt skærmdumps tror jeg Linux således kunne blive lidt
mere spiselig at gå i gang med.