Re: [LOKALT] fud-opslagstavle svar: Begynderguide til Linux

Den Tue, 18 Feb 2003 21:51:26 +0000, skrev Bente Olsen:

> Få dage efter jeg havde fået Red Hat installeret begyndte jeg på en
> debutant-udi-Linux-log i form af et brev til Tux. Jeg tænkte at gjorde
> jeg det kontinuerligt ville jeg få en go’ lang liste over værd-at-vide
> når man skal i gang med Linux. Nu gik der hurtigt kraftig svindsot i
> "kontinuerligt", men det ku' da være jeg skulle se at få pustet liv i
> idéen igen? Start-loggen kan læses på http://ovovow.homepage.dk/tux

Slet aldrig den logbog du har lavet. Og fortsæt endelig hvis du har
kræfterne. Du vil komme ud på en fantastisk rejse - og det er altid godt
at kunne kigge tilbage for at se hvorlangt du er kommet på din rejse.

Vi kan sikkert finde en god løsning på dine udfordringer.

> Mao.: En begynderguide til Linux er helt sikkert tiltrængt. Sikkert også
> i langt højere grad end et pc-kørekort til Linux.

Der findes ikke nogen ultimativ begynderguide, men prøv at tjekke denne
linksamling:
http://www.tdx.dk/phpwiki/index.php/BegynderGuide
- Nåja .. på et tidspunkt kan det blive en rigtigt begynderguide.

> Et problem med friheden-bøgerne er at de er meget indforståede. Både
> sprogligt (mange uforståelige ord og udtryk som ikke bliver forklaret) og
> praktisk (hvordan skal man kunne skrive noget ud for en promt når man
> ikke kan finde promten? - om man overhovedet nogen sinde har hørt om en
> sådan) Et andet problem er at de ikke giver strukturelt overblik. Et
> tredje at de er svære (for en begynder?) at finde rundt i, i al fald som
> opslagsværk.

Meget enig. Fuldstændig enig. Men er ren indbiling fra vores side - eller
er der andre der mener som os?

> Herudover er der så også det problem at en nyinstallation åbenbart skal
> justeres for at fungere. Eks.: Jeg kan ikke skrive decimaltal i
> regnearket. Mozilla viser ikke æ ø og å på alle sider. Og ville det
> ikke have været smart om Apache som default blev installeret med SSI så
> man kun skulle indtaste root-mappe og mail-adr for at den kørte lokalt.
> Men det kan jo være Knoppix er renset for den slags?

Tag et par skærmdumps af det og lad os bruge det i en begynderguide.
Smid dem evt. på din hjemmeside, men et par url's til mig, så kan vi måske
finde ud af det.

> Hvad angår målgruppen er "rutinerede windowsbrugere" nok et godt valg.
> Om det så vil gå hårdt ud over novicer som Gert, der ikke er fortrolig
> med Windows, kan jeg ikke gennemskue.  Og hvad "rutineret" dækker over
> bliver så næste problem. Som også vil komme til at få betydning for
> formen.

Yep. Vi må "bare" definere vores udgangspunkt.

> "Du skal sende en e-mail til din mor, hvad og hvordan gør du?" vil nok
> være en overskrift til den mindre rutinerede, som i højere grad end
> overblik søger en praktisk tastevejledning. Jeg kunne nærmere forestille
> mig at målgruppen ville vide at i Linux kan du vælge mellem det og det
> mailprogram. P1 et egner sig godt til ... P2 til..., men prøv selv!

Måske en ide. Men jeg tror på, at de fleste nybegyndere vælger Kmail
(KDE). Og evolution (korrekt??) ved Gnome.
Men i virkeligheden er det nok ikke anvendelsen af mailprogrammet som bekymrer mig mest.

Det er mere de problemer som opstår på "rejsen" og som ikke umiddelbart
giver en mening, hvorfor de ikke virker. F.eks. "Hvorfor virker æ.ø,å i
mozilla", "Hvorfor kan folk ikke læse min attachment fra Kmail? - den
vedhæftet fil bliver lavet om til .dat-filer"

> Opsætningen skal foretages... Du indtaster dine mailoplysninger en gang
> for alle i filen mail.inf hvorefter alle Linux’ mailfunktioner virker  -
> til mails som til newsgroups. Har du flere konti vælger du i det enkelte
> program hvilken konti du vil bruge og sætter den ene som default. Husk at
> bruge port nr. ?? i opsætningen. -  Nå, dette bærer nok præg af at jeg
> som uvidende på det punkt ikke er distraheret af virkelighedens verden,
> men det kan jo komme med projektets udvikling?  ;-)

Naturligvis kan det komme med.
Du er også velkommen til at lave en side(r) på wiki (det er forholdsvis nemt,
klik på edit i bunden af siden og skriv som i en tekstbehandler. Bagefter
kan vi andre kommentere...).
Modem-forbindelse til at redigere wikisider er ikke smart, fordi det kræver at du er
on-line i længere tid -> dyrt !!

> Lige ved siden af er et link til generelle informationer vedrørende
> opsætning af dit og dat.
>
> Krydret med lidt skærmdumps tror jeg Linux således kunne blive lidt mere
> spiselig at gå i gang med.

Vi er på bølgelængde Bente...

Jeg laver lige lidt om på begynderguiden, så din forside kommer med.

Morten Therkildsen