Re: [LOKALT] Skal vi forsøge at få vores egen liste?

Jacob Sparre Andersen wrote:

Ville I kunne leve med at nyhedsgruppen så også bliver "fyldt" med skidt udefra? Det vil være ekstra arbejde for admin, hvis der skal sættes et system om med delvis integration til postlisterne. Men uden den integration vil nyhedsgruppen være åben for alle og enhver, og I vil formodentlig blive overdynget med skidt udefra.

Jeg vil umiddelbart mene, at vi fint kunne leve med risikoen.

Blot en strøtanke, kunne man ikke lægge et password på, som var fælles for alle, evt kræve password og acceptere at det er tomt?
Selve det, at der skulle oplyses et password ville vel holde en del maskin-spam ude.

Det er den slags IRC er velegnet til.
Når du åbner din kanal kl. 16, får du så en markering af, at en anden kl 14 skrev dit eller dat? Det gør man jo netop på news. Hvis der i melletiden har været 200 liniers chat, får du så læst bagud til den ret vigtige besked, som står der? Det gør man med news.

Ideen er at give lokalgrupperne en kommunikationsmulighed, uden at
belemre de andre medlemmer med det.

Dem der ikke vil belemres med roskildesnak kan bare lade være med at
læse "sslug.lokalt.roskilde" (eller hved det nu kommer til at hedde).

Det lyder ikke som om vi er dybt uenige om, at det kan have en berettigelse at lave "noget for den lokale gruppe", som andre ikke nødvanligvis vil gide lytte med på.

Så er spørgsmålet vel egentlig blot
1. Hvor let skal det være at få oprettet
2. Hvor lang levetid skal indlæg have på den type lister
3. Skal de indgå i det sædvanlige arkivering/backup/mail og news system
4. Skal de automatisk slettes hvis de går død for traffik
5. Skal de oprettes blot nogen starter en lokalgruppe

og det er jo de rene detaljer:-)

Det kommer an på, om listen er til flygtig kommunikation eller til
en egentlig, bevaringsværdig kommunikation.

Nyhedsgrupper er generelt bedst egnede til bevaringsværdig
kommunikation (emm).

Jeg synes ikke at du har helt ret. Hvis de kan gøres mere flygtige vha. automatisk sletning af indlæg der er over et antal dage gamle, så kan de fint fungere som et fornuftigt alternativ til IRC.

Det at nogle sslug.lister fungerer på en anden måde er for mig en god grund til at lægge dem ind i en kasse for sig selv, men der kan jeg meget vel være på galt spor.

Det er jeg ikke enig med dig om. Jeg har ikke problemer med at få frasorteret beskederne om hvem der kommer og ikke kommer til et møde som jeg heller ikke kommer til. Bortset fra en opdeling på de forskellige lokaliteter, kan jeg ikke se nogle specifikke mangler ved "sslug.lokalt".

Hvis det letteste er blot at oprette underlister til sslug.lokalt, vil det helt klart være en fin løsning. Men ordet "letteste" skal både dække det tekniske og det foreningspolitiske. Har man taget sig sammen til at få dannet en lokalgruppe, har fundet et sted at mødes og fået skrevet lidt om hvad det er man vil, så skal lokallisten mere eller mindre være noget, der bare kommer i gang og bliver stillet til rådighed som en service og støtte fra sslugs side.

Ideen med at lægge den ud som en selvstændig gren er også lidt at få overbevist Frank Damgaard m.fl. om, at man kan gøre forsøget uden at det ødelægger den eksisterende struktur, og holdningen "lad os nu se om der opstår et behov". Opfat det som en news.sslug.legeplads, hvor man kan se, om man kan få sat noget i gang ved at give mulighederne, uden af den grund at nedbryde de principper, man har nu.

Men jeg føler mig lidt alene efterhånden - er der slet ikke andre fra sandkassen, der har en mening?