Re: [LOKALT] Skal vi forsøge at få vores egen liste?

"E. Sjørlund" <sslug@sslug> skrev i en meddelelse
> Jeg har overvejet at foreslå på sslug.forening, at der oprettes en ny
> newsserver på niveau med gnuskole, mozilladanmark og ooforum.
> Denne (sub)server skulle være reserveret til lokale grupper som
> sandkassen, kulturfolket osv.

Jeg synes det er overkill at danne nye lister på det spinkle flow der er her
på lokalt i øjeblikket. Selv om det så skulle fordobles med flow fra et par
andre lokal grupper.

> Som det er nu, sker der (ganske naturligt) det, at der efter et møde i
> en lokalgruppe opstår snak og skriverier på mødelisten, snak som ofte
> ikke er relevant for andre end de, der deltog i mødet.

At mødelisten bruges forkert er efter min mening en dårlig undskyldning for
at oprette flere lister. Gruppen lokalt er netop til lokalt arbejde og
dermed den rigtige gruppe at benytte.

> Vi i sandkassen har defacto monopol på sslug.lokalt, ikke fordi vi selv
> mener at vi skal have det, men bare fordi indlæg som "jeg kommer i aften
> (eller ej)" kun er interessante for os, de er støj for alle andre. Det
> at de fylder på sslug.lokalt kan nok være medvirkende til at holde andre
> lokagrupper væk.

Hvis det lille antal mails får folk til at holde sig fra lister, kommer de
jo aldrig på nogen lister overhoved. Der er vel ca. 6 mails/uge i
gennemsnig. Ikke overvældende efter min bedste overbevisning, ikke engang i
nærheden af noget der bør afholde andre lokal grupper fra at bruge listen,
som tingene ser ud i dag.

> Listerne skal ikke være tilgængelige for søgemaskiner, og deres indhold
> skal ikke arkiveres, de er kun til løst og fast om de møder eller andre
> aktiviteter, den pågældende lokalgruppe har afholdt eller planlægger at
> afholde. Listernes indhld kan passende slettes automatisk efter fx. 14
dage.

Om listerne skal være tilgængelige for søgemaskiner er for mig lige meget.
Men at slette dem uden gode grunde er efter min mening tåbeligt. De er på
godt og ondt en fælles hukommelse, som vi skal bevare i det omfang det
overhovede er muligt.

> Tilbage på sslug bliver listen lokalt, der kan anvendes til mere alment
> interessante emner, som udspringer fra en lokalgruppe, handler om
> begrebet "lokalgrupper", gør andre opmærksom på, at der søges hjælp
> eller foredragsholdere til et lokalt arrangement som LinuxParty osv.

Jeg synes vi i øjeblikket er ved at komme for langt over i at alt skal være
så dynamisk så muligt. Det er altid en balance, men det dynamiske bliver
hurtigt til rent kaos og så er det ikke sjovt mere.

Personligt kan jeg godt leve med at lokalt bruges af flere lokale grupper og
selv om det skulle betyde at det ugenlige gennemsnit stiger til f.eks. 30-40
breve. Man skal jo huske at f.eks. novice og teknik har henholdsvis 13 og 25
breve om _dagen_ og det lever de fleste vel godt med.

--
Kurt Frederiksen
Roskilde