Re: [LOKALT] Skal vi forsøge at få vores egen liste?

Kurt Frederiksen wrote:
"E. Sjørlund" <sslug@sslug> skrev i en meddelelse

Jeg har overvejet at foreslå på sslug.forening, at der oprettes en ny
newsserver på niveau med gnuskole, mozilladanmark og ooforum.
Denne (sub)server skulle være reserveret til lokale grupper som
sandkassen, kulturfolket osv.

Jeg synes det er overkill at danne nye lister på det spinkle flow der er her
på lokalt i øjeblikket. Selv om det så skulle fordobles med flow fra et par
andre lokal grupper.
Du tænker traditionelt (ligesom Frank Damgaard m.fl.) "Vi opretter lister når der viser sig et behov"
Jeg forsøget at tænke service "Vi hjælper lokalgruppen med en optimal start, bruges faciliteten ikke lukkes den igen".
Når jeg foreslår placeringen på en subserver er det for ikke at mudre sslug's officielle lister til.

Som det er nu, sker der (ganske naturligt) det, at der efter et møde i
en lokalgruppe opstår snak og skriverier på mødelisten, snak som ofte
ikke er relevant for andre end de, der deltog i mødet.

At mødelisten bruges forkert er efter min mening en dårlig undskyldning for
at oprette flere lister. Gruppen lokalt er netop til lokalt arbejde og
dermed den rigtige gruppe at benytte.

Jeg ser det som udtryk for, at der er et reelt behov for at kommunikere via news, hvorfor så ikke indrette systemet efter det. Nu er det kun news jeg skriver om lige i denne tråd, men jeg mener også, at der skal oprettes et område på hjemmesiden, hvordan den nu ellers ender med at blive indrettet.

Vi i sandkassen har defacto monopol på sslug.lokalt, ikke fordi vi selv
mener at vi skal have det, men bare fordi indlæg som "jeg kommer i aften
(eller ej)" kun er interessante for os, de er støj for alle andre. Det
at de fylder på sslug.lokalt kan nok være medvirkende til at holde andre
lokagrupper væk.

Hvis det lille antal mails får folk til at holde sig fra lister, kommer de
jo aldrig på nogen lister overhoved. Der er vel ca. 6 mails/uge i
gennemsnig. Ikke overvældende efter min bedste overbevisning, ikke engang i
nærheden af noget der bør afholde andre lokal grupper fra at bruge listen,
som tingene ser ud i dag.

Du ser ikke forskellen på "vi må bruge" og "det er vores". Jeg ser en stor forskel, og tror, at den har betydning for hvor meget man kaster sig over muligheden.
Der er et element af privathed over det her også. Hvis en liste er dedikeret til brug for sandkassen, og man med nogen ret kan sige, at den stort set kun læses af sandkassefolk, så skal der ikke så meget til for at turde skrive på den, som der skal for at skrive på en meget læst og brugt sslug.liste.

Listerne skal ikke være tilgængelige for søgemaskiner, og deres indhold
skal ikke arkiveres, de er kun til løst og fast om de møder eller andre
aktiviteter, den pågældende lokalgruppe har afholdt eller planlægger at
afholde. Listernes indhld kan passende slettes automatisk efter fx. 14

dage.

Om listerne skal være tilgængelige for søgemaskiner er for mig lige meget.
Men at slette dem uden gode grunde er efter min mening tåbeligt. De er på
godt og ondt en fælles hukommelse, som vi skal bevare i det omfang det
overhovede er muligt.

Det er alene for ikke at spilde ressourcer på uaktuelle ting - og det vil den slags lister primært komme til at indeholde.

Tilbage på sslug bliver listen lokalt, der kan anvendes til mere alment
interessante emner, som udspringer fra en lokalgruppe, handler om
begrebet "lokalgrupper", gør andre opmærksom på, at der søges hjælp
eller foredragsholdere til et lokalt arrangement som LinuxParty osv.

Jeg synes vi i øjeblikket er ved at komme for langt over i at alt skal være
så dynamisk så muligt. Det er altid en balance, men det dynamiske bliver
hurtigt til rent kaos og så er det ikke sjovt mere.

Personligt kan jeg godt leve med at lokalt bruges af flere lokale grupper og
selv om det skulle betyde at det ugenlige gennemsnit stiger til f.eks. 30-40
breve. Man skal jo huske at f.eks. novice og teknik har henholdsvis 13 og 25
breve om _dagen_ og det lever de fleste vel godt med.

Igen - du og jeg og alle andre, der har rutine i at læse news kan, men det her er ikke for vores skyld, men for at give lokalgrupper en optimal start. Det får man ikke som systemet kører nu.